torsdag 15 mars 2012

Ekoligsk cancer???

Jag börjar mer och mer kika på de ekologiska matvarorna i affären och sedan jag insåg att den 36-procentiga grädden inte bara är grädde utan också har en tillsats som är cancerframkallande: karragenan, så  slutade jag ju med det direkt.
Nu kikade jag på den ekologiska vispgrädden och till min stora förvåning finner jag följande ingredienser:

Ingredienser: KRAV-certifierad ekologisk grädde, stabiliseringsmedel (karragenan). Högpastöriserad.
VAD ÄR DETTA FÖR DUMHETER!!!!
EXAKT VAD ÄR DET EKOLOGISKA MED KARRAGENAN?
Jag blir riktigt ARG! 
Så, nej, det är ingen garanti att de ekologiska matvarorna är ...ekologiska! 
Kollade även med vissa köttproducenter som går ut med att deras nötkött är närodlat, ekologiskt och allt det där fina...tills man får veta att jodå, det foder som djuren äter är både gräs (ensilage) - och spannmål! 
Som tur är finns det köttproducenter som INTE använder spannmål i fodret också och när jag får in min första lön, då ska jag handla en hel låda! 

4 kommentarer:

  1. Har själv valt bort denna grädde sen länge och köper istället grädde från Skånemekerier. Bara ekologisk grädde, inget mer.

    SvaraRadera
  2. Läs på förpackningen på den du köper för jag har iallfall hittat Karragenan i Skånemejeriers produkter också. Någon Ekologisk grädde har jag inte sett att Skånemejerier säljer men det kan ju vara olika. Hoppas det är den du menar!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Enligt skånemejeriers hemsida så finns ekologisk grädde fri från karragenan (och andra tillsatser), men då måste man välja naturlig 40%ig grädde:
    http://www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Matlagning/Ekologisk-Vispgradde/

    Dvs, välj INTE utspädda produkter - såsom den 36%iga som innehåller stabiliseringsmedel:
    http://www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Matlagning/Vispgradde-36/

    SvaraRadera
  4. När jag har kollat så verkar det som de som inte är 40% innehåller karragenan. Så alltså kan man iaf börja m och kolla av de som faktiskt är 40%.

    Dock har jag nog struntat i att kolla när jag sett att det stått ekologisk... så trist att inte den är bättre! Tack för upplysningen!

    SvaraRadera