onsdag 30 mars 2016

Sista dagen med gänget innan operation

Efter jobbet hade jag och tre kollegor en trevlig efter jobbet med god mat och intressanta samtal. När vi skulle skiljas kom jag på att det faktiskt är sista gången vi ses fysiskt innan operationen. Det är påsklov och jag kommer vara sjukskriven from måndag.
Flera av de människor som träffar mig i princip dagligen och som man tar för givet kommer inte träffa mig mer före operationen...
Jag förbereder mig både praktiskt och psykiskt för operationen och det blir mer och mer påtagligt ju närmare den 5 april det blir.
Brorsan ringde också ikväll och vi pratade framför allt om påsken och jag hörde på honom att han faktiskt var orolig över operationen och jag lovade honom att jag kommer klara mig. Jag kan egentligen inte lova detta men ja, som jag skrev igår. Jag är inte ens i närheten av det dåliga skick som de flesta är när de gör sina återställningar. Det här SKA gå bra liksom.

Fick en bekräftelse idag på att jag inte alls är ute och cyklar med min återställningsoperation när min käraste med-administratör Stinta skrev i stödgruppen idag det här:


"Jag har vänt mig till en funktionsmedicinsk näringsrådgivare och gjort en hårmineralanalys. Mailade henne igår och frågade lite om kosten, hur jag bör äta iom att jag har brister och konstiga värden.Jag fick till svar att hon KAN inte hjälpa mig, eftersom hon inte VET hur min kropp fungerar efter operationen. Hon har ingen aning om hur hon ska råda mig att äta eftersom mitt matsmältningssystem är helt satt ur spel.Det är lite läskigt tycker jag, hon är alltså specialutbildad inom näring och vad den har för funktion i kroppen!
Men hon kan inte säga hur jag bör äta för att må bra...
Medan dietister i landstingets regi kan uttala sig tvärsäkert om hur vi ska äta!
Inte undra på att vi blir sjuka 😞
Men hon kan inte säga hur jag bör äta för att må bra... Medan dietister i landstingets regi kan uttala sig tvärsäkert om hur vi ska äta!Inte undra på att vi blir sjuka." 
Det här är vad jag försökt säga i flera år nu och jag kommer fortsätta säga det. Man KAN INTE begära att ett matsmältningssystem som inte är intakt kan fungera. Det är som att amputera ett ben men ändå låtsas som att man har två ben bara du äter några piller. Eller ha en krycka...du KAN INTE gå på två fötter om du bara har en fot! Kryckan som tillskotten är kanske inte ens har någon effekt alls och framför allt vet du inte OM det tas upp eller hur mycket som tas upp.
Jag märker ju tydligt om jag inte äter mitt proteinpulver - jag får ont i min hand direkt. Det är nog det tydligaste jag noterat en näringsbrist och skillnaden på det när jag äter ett tillskott.
De andra tillskotten vågar jag inte vara utan men kan ändå inte säga om de har någon effekt på mig.
Så är det faktiskt.
Jag TROR att det funkar med alla tillskott men jag har faktiskt inga bevis på det.
Det finns flera som säger att de mår bättre av mina rekommendationer om tillskott och då vet jag att det funkar för dem men jag kan inte säga om det funkar för mig.

Måste jag äta åtta Ipren för att känna någon lindring på en vanlig huvudvärk så kan man ju fundera på hur många B-vitamintabletter jag BORDE äta...

Så just nu står jag där på morgonen och kvällen och funderar på om jag ska spara tillskotten till efter återställningen för då vet jag att de kommer tas upp. Proteinpulvret kommer jag äta upp innan operationen..och jag kommer fortsätta äta det efter operationen i några månader.
Sedan tar jag en paus och ser om jag kan fortsätta må bra utan det, annars kommer jag fortsätta äta det.
Jag kommer äta mina andra tillskott i minst sex månader innan jag känner att jag kan låta bli.

Tänk att få slippa äta tillskott och hjälpmedel för matsmältningen för flera tusen om året.
Andrea vars berättelse jag lade ut igår lägger ut flera tusen i månaden på tillskott.
Har man inte råd att äta riktig mat och må bra av det så har man absolut INTE råd att vara opererad.


😞