torsdag 31 mars 2016

Sista dagen på jobbet

Idag jobbade jag min sista dag på skolan. Två av mina elever kom på lovskolan och jag berättade för dem att jag inte kommer nästa vecka när den vanliga skolan börjar igen. De blev lite överraskade men samtidigt vet de för jag har berättat att min mage inte fungerar så bra. De önskade mig lycka till och sa att de hoppades att jag skulle komma tillbaka fort. 
Det hoppas jag med.
Städade undan och förberedde allt jag kunde för vikarien som kommer när jag är borta. Sa hej då till de som var kvar när jag gick...
Vi ses snart men jag vet inte exakt när.

Igår kväll innan jag somnade "hörde" jag en röst som sa: Chaga!
Jag har glömt bort att jag har chaga/sprängticka i köksskåpet som jag fått av min bror.
Ni som inte vet vad detta är kan läsa följande på Wikipedia

Sprängtickan kallas också chaga (från ryskan: чага (tja:ga)), men på svenska enbart som produktnamn för dess användning som medicinal- och färgsvamp och inom hälsokosten.[6][7]
Som hälsokost används chaga både till te, kaffe och avkylt som bas i smoothies. Som hälsoprodukt sägs den ha effekt mot psoriasis och följdverkningar av diabetes. Den intas också för att stärka immunförsvaret. Tickan innehåller mycket höga halter av antioxidanter, som det mäts enligt ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity).[8]Ända sedan 1500-talet har chaga omnämnts som botemedel för cancer, särskilt cancer i mage och lungor. Det har förmodligen varit ett utslag av signaturläran, men modern forskning har visat att detta rentav kan stämma. Betulin, som tickan upptar när den växer på björk, har en tillväxthämmande effekt på vissa typer av cancerceller.[5]Chaga lanserades i Finland som hälsodryck, under namnet Pakurijuoma, men återkallades av det finska livsmedelsverket (2012). Som nytt livsmedel tillåts sprängticka endast som kosttillskott.

Så jag plockade fram den chaga som stod i vatten i kylskåpet och fyllde min vattenflaska med detta och drack upp det på jobbet.
Nu ska här drickas chaga också! Allt för att förbereda kroppen på denna stora omställning som operationen innebär.

Jag ska vara lyhörd för min inre röst för den är väldigt viktig att lyssna på. Den har räddat mig många gånger.

I morgon blir det provtagning och samtal med kirurg, narkosläkare och sköterska på Sahlgrenska klockan åtta så någon sovmorgon får jag inte!

Kollade hur många böcker som sålts på förlaget och det stod fyra...jag blev jätteledsen. Jag hade inbillat mig att många satt där hemma och bara väntade på att boken skulle komma ut till försäljning och så köpte fyra den första veckan. Hm...men det är bara att ta tag i saken så jag började terrorisera grupperna på Facebook och mina följare på gilla-sidan.
Min käre vän Mats som äger www.vita-mine.se mailade mig att han köpt en hög med böcker som han ska sälja på sin sida till reducerat pris och så visade han att boken låg ute både på Adlibris och på Bokus etc.
Det hade jag inte sett ens!
Så nu tror och hoppas jag att det kommer rulla på! Jag har ingen erfarenhet av marknadsföring och det märks. Många bloggare och författare med flera får ut sina saker mycket snabbare än jag på kortare tid och de är helt enkelt bättre på att marknadsföra sig.
Men jag lär mig! Sakta!
Jag har fått fina svar från flera som jag skrivit till också och det hedrar mig när respekterade författare och folk som jobbar inom hälsobranschen vill både köpa min bok och sprida den.

Det kommer jag alltid känna tacksamhet för! Jag har länkat och delat och rekommenderat många av dessa i flera år och det känns bra när de gör samma sak för mig. Tack!

Känslorna är övervägande positiva och jag tror den bästa medicinen är faktiskt mitt boksläpp. Jag har fullt upp att tänka på den och mindre på att oroa mig över operationen. Jag är livrädd och förväntansfull...så där som man känner när man tar ett kliv ut i något man aldrig har trampat på förut...rakt ut!