söndag 24 april 2016

Började äta lite

Gårdagen var nog den bästa dagen hittills!
Te till frukost (med b-vitaminer) och soppa till lunch kändes inte som att det räckte, så jag hade i lite kycklingkött från kycklingen som jag kokade buljong på. Köttet är ju minst sagt mört och smälte i munnen och lite av detta skulle väl gå bra att äta?
Jo, det gick jättebra!
Så bra att jag hade i mer kött i soppskål nummer två som jag åt senare på dagen också. Då vart jag rejält mätt och det kändes nästan som att det kanske, kanske skulle komma upp igen. Känslan av att ha ätit tre liter soppa släppte efter en stund faktiskt, så det gick också bra.
Hade mer energi och ork så jag var betydligt mer på benen än jag varit sedan operationen. Jag och Samantha gick till ICA för att handla lite krukor till mina fröer som inte blivit planterade pga operationen. (Hade ju planerat att göra sådant efter operationen men inte tre veckor efter..).
Satt ute och planterade Miniauberginer, Stevia, Persilja, svarta Körsbärstomater, syrisk Oregano. Resten av fröerna jag har får komma i jorden när det blir varmare ute. Har jättemycket salladsfröer.
De fröer som jag satte igår får förodlas inomhus så de står på köksbordet nu.
Samantha frågade efter ett sprött kex-recept till Milton som hon kan ge honom när de är ute på äventyr. Det är ju väldigt vanligt att föräldrar ger sina små barn kex när de är lite smågriniga i vagnen tex. De kex som finns ute i handeln är rena giftet med sojastärkelse, majsstärkelse och annat som inte är bra, så det bästa är att baka något själv.
Vi testade lite olika versioner igår. Samantha tog bara riven ost och blandade med lite sesamfrön och satte in i ugnen. Det tog inte många minuter och Milton tyckte de var JÄTTEGODA...och jag kunde ju inte riktigt låta bli att smaka...och ja, de var JÄTTEGODA! Så goda att jag nog fick i mig två stycken och lite smulor. Det första "krispiga" jag ätit på tre veckor. Det var nästan svårt att låta bli att vräka i sig dessa. Tuggade som en tok!
Jag blev sugen på att prova lite hårdare kex så jag gick in på Birgitta Höglunds blogg och utgick från hennes recept på Ostkex. 

Jag använde mig av dessa ingredienser:
ca 2,5 dl finriven hushållsost
1 dl sesamfrön
1,5 tsk fiberhusk
1 ägg
0.5 dl vatten

Jag blandade ihop de torra ingredienserna och sedan osten och sist ett uppvispat ägg med vattnet.
De fick stå och svälla en stund.
Jag bredde ut smeten på en plåt och satte in på 200 grader i ca 15 minuter. Skar isär kexen och vände på dem och satte in dem i ytterligare fem minuter. Sedan stängde jag av ugnen och lät kexen vara kvar i ugnen över natten.
De är jättekrispiga och smakar jättebra också. Milton har godkänt dem med. :)


Jag har också godkänt dem...med mycket, mycket smör på!
Helt grym känsla av att kunna äta igen även om det inte är mängder. Magen eller rättare sagt tarmarna för ett sådant fasligt liv att det nästan låter som ett åskväder. Jättegasig i magen är jag också och det känns inte så sexigt att gå omkring och släppa gas hela tiden men det är ett led i att få igång magen så jag klagar inte.
Har fortfarande ont i området kring naveln även om jag inte har regelrätta kramper längre. Börjar smått tvivla på om jag behöver en titthålsundersökning/operation men ändå så har just detta inte släppt helt. Jag får ändå tänka att jag måste göra det även om det börjar kännas som att jag inte vill det.
Hoppas att jag kan göra nummer två snart fast jag ska ju inte oroa mig för det heller eftersom jag ändå var på toa i fredags. Det är ju inga mängder med "mat" jag får i mig.

Det går ju åt rätt håll! Det är jag så glad över!
Bara känslan jag får när jag tar mina B-vitaminer: Kroppen tar upp dem! Plötsligt vet jag att kroppen kan ta upp dem, inte gissa att den gör det.
Den känslan är värt allt!