lördag 16 april 2016

En matplan för att få igång en magsäck

Alltså...21 år har min mage varit utan mat. Den har "fungerat" på så sätt att den har producerat magvätskorna som den har släppt ut genom magmunnen ner i tarmen. Men mat har den ju inte jobbat med alls.
Sedan operationen så har väl jag, precis som "alla andra" förväntat sig att min mage ska komma igång och bete sig som de flesta magsäckar gör efter en operation. Med tanke på att jag inte har lyckats få i mig särskilt mycket av någonting så har jag också känt mig lite vilsen och ensam. Jag hade behövt någon som stod här och pekade med hela handen: - Du ska äta det här och det här och så här mycket, så här fort!
Hur börjar man mata en person som har "svultit" i 21 år?
Som tur är har jag fantastiska människor omkring mig i mina nätverk och en av dessa bad mig ringa henne och hon fick mig att förstå.
Jag är ju som en baby som kräks så fort det blir för mycket i magsäcken. Det är inget konstigt. Det gör alla babysar. Jag är en baby.
Jag har svultit. Äter jag "mat" nu, så kommer jag kräkas och i värsta fall dö. De koncentrationslägerfångar som åt "för fort och för mycket" när de kom ut från koncentrationslägren dog. De som tog det lugnt och åt lite, de överlevde.
Jag har en magsäck som har svultit längre än någon koncentrationslägerfånge någonsin klarat.
Det gäller att äta lite, sakta, sakta, och sedan vänta och äta lite igen, sakta, sakta. I samma sekund som det kommer på tungan vaknar magens signalsystem och börjar "arbeta" men kommer det för mycket och för fort så kräks man upp det.
Jag ska alltså bara lära mig att dricka/äta sakta.
Min vän tyckte jag skulle fortsätta dricka kakao med vatten och grädde för det finns mycket näring i kakao och också koka kycklingbuljong.
Så jag ska koka en näringsrik buljong som jag ska äta en matsked per tionde minut. Jag kommer även addera det proteinpulver jag har kvar i buljongen. Jag har en termosmugg så jag kan hålla temperaturen på min kakao och min buljong när jag dricker. Det ska vara kroppstempererat.

Nu har jag en plan!
Tack!