fredag 22 april 2016

Fredag

Kollade min mail i morse och jodå, Torsten hade svarat på mitt frustrerade mail som jag hade skickat igår kväll:

Hej igen
Förstår att det är jobbigt, men det är ju åtgärd som troligen behövs. Jag har sett allt utom sista bilden som jag berättade i går.
Förslag:
Dropp i morgon på avd
Tas in sönd kväll el månd morgon på avd för trolig laparoskopi. Jag är i Gbg på måndag.
Med vänlig hälsning,
Torsten
Jag svarade honom så här:

Hej,okej, nu känns det mer som vi har en plan.
Jag behöver inte dropp då jag faktiskt får i mig vätska. Jag har min näringstäta soppa här hemma som jag får i mig utan större problem.
Jag dricker vatten med citron och te också så jag är inte uttorkad.
Svag är jag ju för att jag inte får i mig så mycket alls mer än just detta. Jag har bara kräkts en gång sedan i måndags.
Jag ska försöka ringa mottagningen idag för att få information om vart jag ska ta vägen för inläggning.
Jag kommer på måndag morgon om laparoskopi är bokad.
Ha en trevlig helg! 
Ringde min vårdcentral för att få mitt sår omlagt och när sköterskan ringde tillbaka så fanns det absolut inga tider för omläggning förrän på tisdag nästa vecka. Mitt humör är riktigt dåligt just nu så jag började tjafsa om att då kommer mitt sår att ruttna och att jag inte kunnat boka tider då jag åkt in och ut på sjukhuset och inte ätit på tre veckor bla bla bla...då minsann fick jag en tid halv ett!

Halv ett gick jag till vårdcentralen och bytte bandage på mitt sår. Ja, alltså, det här såret är extra utöver min operation.
Jag hade ett stort ärr på magen som egentligen var tre ärr på varandra, plus en grop mitt i ärret pga en bakterieinfektion jag fick när jag opererades för över 20 år sedan för tarmvred. Så det såg ut som om jag hade två navlar. Torsten frågade om jag ville att han skulle ta bort det och jag tackade ja.
Detta har resulterat i ett jättefint ärr men han sydde inte ihop det längst ner utan det skulle läggas stripes för att lägga ihop det...det har inte gått ihop. Sköterskan tyckte idag att jag skulle visa kirurgen detta nästa gång jag träffar honom. Vi får se vad han säger. Men det innebär att jag måste få detta omlagt åtminstone varannan dag.

När jag kom hem drack jag soppa!


Denna soppa har jag kokat och ätit nu sedan i onsdags. Det är kokat på broccoli, kycklingbuljong, grädde och smör.
Det smakar bättre än att bara söla i mig buljong. Det känns mer "matigt".
Men jag måste säga att jag har blivit totalt frälst i att koka buljong!


Koka kyckling är ju liksom inget svårt men att sedan bena ur kycklingen och lägga tillbaka skrovet och skinnet och fortsätta koka, det har jag inte gjort. Jag tog receptet från Birgitta Höglunds matblogg.
Jag hade i persilja och timjan som kryddor, morötter, lök, svartpeppar och kryddpeppar, plus salt. 
Denna har jag ätit på sedan jag kokade den förra fredagen. Nu är den buljongen slut så det var bara att ge sig ner till ICA senare idag med min dotter och inhandla nästa kyckling med tillbehör. 

Den står på spisen nu och i denna buljong lades till tomater, vitlök och chili. 
Det doftar helt fantastiskt och jag längtar efter att få göra soppa på den i morgon! 
Mitt barnbarn gillar både min buljong och min soppa så han står som en liten fågelunge vid mig så fort jag äter nu. 
Perfekt barnmat också! 
Ska göra en kycklinggryta åt honom med denna buljong. 

Jag mår exakt likadant nu som igår. Jag mår okej. Jag kräks inte och kan få i mig flytande kost. Mer än så är det inte. Jag känner mig någon procent piggare för varje dag men är långt ifrån stark. 
Det är lite småjobbigt att bli helt genomsvettig av att stå upp liksom...

Nu är det helg och jag ska umgås med mina barn, barnbarn och fortsätta mata min kropp med näring så jag orkar med en laporaskopi (titthålsundersökning/operation) nästa vecka. 

Jag försökte komma fram till kirurgmottagningen idag men det var stört omöjligt så vi får se vad som händer på måndag. Antingen åker jag dit direkt eller så väntar jag på att någon faktiskt hör av sig. 
Jag mailade Torsten senare idag att jag försökt komma fram men inte lyckats. 
Fortsätting!

Lär er att koka buljong! SÅ BRA OCH SÅ GOTT! 
Jag ska försöka hitta ett bra nötkött med märgben och koka oxbuljong också..den ska få puttra i minst tre dagar! :D