torsdag 28 april 2016

Skjuter upp ev. titthålsundersökning/operation

Jag mår lite bättre för varje dag som går. Jag känner också att det som drar och spänner i magen också lättar sakta men säkert. Den konstiga smaken i munnen kommer och går men är inte konstant som det har varit heller. 
Små, små steg framåt. Jag är fortfarande väldigt hungrig och det behövs ingen professor för att förstå att jag äter för lite. Jag lever på sesamknäcke med jättemycket smör och ost. Jag äter soppa ibland och mat ibland. Igår fick jag i mig 1,5 köttbulle med sås och två msk blomkålsris sedan blev det stopp. Det är inte mycket när man slår ihop vad jag har fått i mig en dag.

Idag:
En kopp te och två sesamknäcke med ost.
En skål soppa.
En Wallenbergare och två stora matskedar blomkålsmos.

Jag planerar att få i mig lite bär senare och ev. två sesamknäcken med pålägg senare.

Jag mailade Torsten i onsdags angående mina funderingar fram och tillbaka omkring mina förträngningar och skrev så här:

Hej!Jag har funderat lite mer och tänker att vi skjuter upp ev. titthålsundersökning/operation och ser hur det ser ut lite längre fram.
Jag är anställd fram till den 20 juni, då är terminen slut och jag vet inte inte om jag blir erbjuden att fortsätta efter sommarlovet.
Så jag tänker att vi kanske kan boka in en tid för samtal efter den 20 juni och kollar hur jag upplever mina förträngningar då.
Vad tror du om det?
Känner att magen har kommit igång riktigt bra med både att äta och få ut avfallet efter...det sträcker och så men jag tycker att även det känns lite mindre varje dag så det kanske fixar sig ju bättre jag kan äta.
Jag är ju sjukskriven till den 8 maj och mina elever skriker efter mig så jag vill inte chansa och bli sjukskriven längre. 
Jag fick svar igår:

Hejsan Maria
Va skönt att du känner det bättre och magen börjar funka.
Jag köper in på din plan men om det inte funkar får du gärna höra av dig.
Med vänlig hälsning,Torsten 

Så nu har jag på sätt och vis friskskrivit mig själv. Jag är inte i mål än för jag är fortfarande eländigt svag. Jag orkar gå till Angered centrum själv nu men det går långsamt och det är jobbigt att stå rakt upp och ner. Men även detta blir sakta bättre för varje dag.
Den åttonde maj är min sjukskrivning slut och måndagen därpå är det meningen att jag ska jobba.
Mår jag inte BRA den åttonde så kommer jag be om att få bli sjukskriven en vecka i taget. Jag orkar inte stå och undervisa i ca sex klocktimmar om jag inte orkar stå rakt upp och ner i mer än några minuter i taget.

I morse när jag vaknade var dagens middagstips på fyran Wallenbergare och jag har faktiskt aldrig ätit det. (Inte som jag kommer ihåg)
Det kändes som perfekt mat för mig. Lättsmält!
Så jag lchf-anpassade maträtten och resultatet blev det här:

500 gram kalvfärs
ca 3 dl grädde (skulle nog haft mer)
3 äggulor
salt och peppar

Jag använde mig av min matberedare men rörde ner det mesta av grädden själv efteråt. Jag skulle nog haft mer grädde i för min smet var inte jättelös, vilket den ska vara.
Som panering använde jag mig av fem matskedar sesamfrön och 2 msk pofiber som jag lät gå i matberedaren så sesamfröna gick sönder.

Istället för potatismos gjorde jag blomkålsmos med smör och Philadelphiaost:

En påse fryst blomkål
3 msk smör
2 msk Philadelphiaost
salt och peppar

Som tillbehör skivade och stekte en röd lök och en stor Schalottenlök.

Jag kan bara konstatera: Jag gillar inte kalvfärs!
Nästa gång kör jag på vanlig blandfärs. Ja, jag vet. Jag är lite konstig.



Lagom mätt blev jag i alla fall! Det blev fem biffar totalt. Kunde ha gjort dem mindre också för då hade jag inte behövt sätta in dem i ugnen i ca 20 minuter för efterstekning. Jag hatar rosa kött.

Jag lär mig medan jag lagar mat! :)

Vädret är som det är och hagelskurarna kommer med jämna mellanrum. Idag kom en riktigt ordentlig under ca fem minuter som jag fångade på film!