tisdag 10 maj 2016

Börjat jobba och är helt slut

I söndags när jag vaknade hade bandaget vätskat igenom igen. Som tur var så hade jag ju min dotter här så jag kunde få hjälp att lägga på ett nytt bandage.
Jag låg i soffan och luftade såret i minst en halvtimme innan vi lade på Aquacel och bandage.
Redan på kvällen såg jag att bandaget hade släppt och började glipa och bandaget började bli brunt.
Jag köpte kirurgtejp på ICA så jag tejpade så gott jag kunde där det glipade, vid naveln.
Jag skulle ju jobba dagen därpå!
Lite nervöst och oroligt då jag inte riktigt var övertygad om att jag skulle orka. Som tur var så var det studiedag så jag "slapp" undervisa och bara känna att jag kom igång. Klockan tre skulle jag till vårdcentralen och lägga om såret igen.
Det hade börjat läcka så jag fick en binda av skolsköterskan i brist på annat.

När jag kom till VC så såg sköterskan bekymrad och gick och hämtade en läkare. Den läkare som kom in var exakt den läkare som fick mig att lämna denna VC för ca 2 år sedan då jag sökte för mina smärtor i midjan och han ansåg att jag hade muskelinflammation och uppmanade mig att köpa Voltaren gel. Han ställer sig och "glor" på mitt sår och säger: Det måste tas en odling på det där. Vi kan skriva ut antibiotika också.
NÄHÄ!
Jag tänker INTE äta någon penicillin med min nyopererade mage som jag kämpat så med att fylla på bra probeotika för att få ben bra tarmflora. Skulle jag slå ut den igen? Jag svarade när han frågade om jag var gbp-opererad att om han ville att jag skulle äta penicillin så fick han ringa till Torsten Olbers på Sahlgrenska först. Då blev det inte lika viktigt. Han önskade mig "Välkommen tillbaka" så jag tror att han minns när jag stormade ut från VC för två år sedan.

Såret skulle läggas om varje dag i alla fall...
Fick en ny tid till idag klockan 15.00.

När jag kom hem lagade jag mat, gräddade sesamknäcke, diskade och donade och kände senare på kvällen att jag hade ont i armarna, som om jag började få muskelvärk och händerna var svullna. Hm, värmen? Jag hade också börjat ta nässelpulver på morgonen då jag insett att mitt HB nog fortfarande är lågt.

Samma läge när jag gick och lade mig: Tejpa som en tok för att inte ha glipor i bandaget. Sköterskan hade smörjt den röda huden med salva och lagt på en antibakteriell gel på såren. Detta gjorde att tejpen inte riktigt fäster.

Natten var jobbig! Jag hade ont i hela kroppen kändes det som. Var uppe vid tre en sväng och vaknade innan klockan och låg och väntade på att klockan skulle ringa.

JÄTTESVULLEN i varenda lem! Händerna var som korvar och kramp i handen som jag skrutit om att jag inte haft ont i sedan operationen. Varför var jag så svullen och varför hade jag så ont i alla mina leder: Från axlarna till knäna och armarna...mystiskt.

Åkte till jobbet, supertrött och kände ändå att jag skulle fixa min första dag med mina elever på fem veckor. Jag måste ju inte hoppa jämfota hela tiden och dessutom skulle de göra lite andra grejer på förmiddagen.
De blev jätteglada när de kom och jag fick många kramar idag, plus en stor Orkidé senare på dagen. Älskar mina "ungar"!

Efter lunch gick luften ur mig. Jag kände bara att jag ville hem och lägga mig. Eleverna fick jobba själva en del och vid två fick de gå. Jag skulle ju till VC och lägga om mitt bandage som nu var brunt igen. Jag hade lagt troskanten över bandaget där det glipade och kjolens midja vid översta kanten på bandaget för att hålla det på plats.

När jag kom till VC var det en ny sköterska som lade om bandaget, inte en Distriktssköterska utan en "vanlig" sköterska. Hon tyckte såret såg för hemskt ut och jag grät när jag såg hur det såg ut. Från att ha varit jättefint och på väg att läka så hade sårkanterna släppt och såren glipade mer än någonsin och vätskade sig jättemycket. Sköterskan sa att jag borde ta kontakt med Sahlgrenska för att låta kirurgen se på mitt sår för det här var inte bra.
Hon lade samma gel på såret, någon antibakteriell kompress, aquacel och sedan bandage av silikon för det skulle vara snällare mot huden. Hon hade inte handskar på sig en enda gång och jag såg inte att hon använde handspriten heller...och ändå undrade hon HUR jag kunde få bakterier i såret...

Olika sköterskor varenda gång. Olika metoder att lägga om. Olika material.
Ja, man kan ju undra.

Skickade sms till min chef och frågade om jag kunde åka tidigare i morgon och få en extra lärare i klassen och fick svar att det ordnar sig, så jag åker till Sahlgrenska i morgon på Drop in för nyopererade där man kan få sitt sår undersökt etc.

När jag kom hem säckade jag ihop totalt. Jag var HELT SLUT! Somnade i solstolen medan Samantha tog hand om sin son.

Nu har jag ätit lite matrester. Orkade inte innan.
Nu känns det som magen på insidan funkar så bra den kan efter fem veckor medan utsidan inte funkar alls.
Jag har fortfarande ont i lederna. Jag är fortfarande väldigt svullen och jag vet inte varför. Svullen kan man bli av värmen men jag får aldrig ont då.
Ska be dem ta lite prover i morgon också och se hur mitt HB ser ut bland annat.
Jag orkar inte jobba om jag ska må så här.

Antar att någon är nyfiken på vad jag äter nu när jag jobbar:
Jag börjar med en nässelpulvershot med mycket vatten och citronsaft.
Jag gör fettkaffe med ägg och häller den i en termos som jag tar med mig till jobbet. (Utan ägg tycker jag det blir så starkt i smaken av någon anledning)
Jag dricker mitt fettkaffe när jag kommer till jobbet och förbereder mina lektioner.
På rasten äter jag något litet. Idag blev det två sesamknäcke med färskost. Tog en kaffe med grädde.
Lunch: Två ägg och en frukostkorv. Åt inte hela korven. Drack vatten.
Drack mycket vatten på eftermiddagen då det är så varmt.

Hemma drack jag en stor mugg te med grädde och åt två sesamknäcke med gräddost och smör.
Middag blev det klockan åtta när jag gick in: Matrester från igår; Hönsfärsbiffar med en sås av tomat och creme fraiche och blomkål. Jag åt två. Det är precis lagom

Så jag äter oftare nu än innan men jag äter mindre portioner.
Det är lite och ofta som gäller just nu.
Magen funkar finfint. Att gå på toaletten är inget jobbigt längre.
Däremot mår jag lite småilla på morgonen men det släpper ganska snabbt när jag väl får i mig mitt fettkaffe. Kokosoljan i fettkaffet är SÅ viktigt för magen!

Tillskott:
Nässelpulver och B-vitaminkomplex på morgonen. Började med gurkmeja idag igen för att hjälpa kroppen med inflammationen i såret.

Magnesium, Zink och Probeotika på kvällen.