tisdag 7 juni 2016

9 veckor efter återställningsoperationen

Det var en stund sedan jag uppdaterade mitt hälsotillstånd efter min återställningsoperation. Det har dels berott på att jag helt enkelt inte haft tid och dels för att jag egentligen inte har så mycket att berätta.
Det har inte "hänt" något. Det enda som krånglar fortfarande är mitt plastik-sår som efter min pencillinkur började läka för att återigen bli irriterat då värmebölja nummer två dök upp lagom tills distriktsköterskorna tyckte jag skulle gå tre dagar med samma förband, förra veckan. Så jag bytte på måndagen och skulle byta nästa gång på torsdagen. På onsdagen började jag känna en konstig lukt som jag inte kunde komma på vad det var eller varifrån den kom. Den försvann inte och dagen efter gick jag och hade den här konstiga lukten i näsan ibland och fattade absolut inte vad det var. Jag var nyduschad och hade rena kläder på mig så vad var det...tills jag kom på att det kom från bandaget!!! Vilken panik jag fick! Jag gick som på nålar de timmar som var kvar tills jag skulle byta.
När distriktssköterskan drog av bandaget luktade det inte rosor och hon tvättade och tyckte ändå att det luktade illa. Huden kring såret var ilsket rött igen och jag tänkte FAN - inte igen! Doktorn kallades in och han började prata om penicillin och jag bara sa nääääe, inte igen! Berättade hur mycket tid och pengar jag lagt och lägger på att återställa bakterieflora och tarmslemhinnan (=L-glutamin, fyra tsk/dagen). De tog en odling och skulle ge mig svar idag...
Fick komma tillbaka på fredag morgon bara för att kolla att det inte blivit värre och det hade det inte som tur var.

Över helgen fick jag byta själv och då passade jag på att dels lufta och dels spraya med KS och rodnaden kring såret såg helt okej ut. Jag smörjde med lite ekologisk kokosolja på huden för att lindra det irriterade.
Jag har bytt varje dag under helgen och idag såg det jättefint ut. Det har nästan läkt så jag behöver nog ingen penicillin igen.

En sak till är inte bra eller snarare dåligt igen. Mina händer! Jag har kramper i händerna och framför allt i min högra hela tiden. Nätterna är en plåga och det här är inte heller nytt, så har det alltid varit i början på sommaren. Den stora skillnaden var att jag var helt smärtfri fram till operationen och ett bra tag efter, tills jag fick all vätska i kroppen som nu är borta men kramperna och smärtan är tillbaka.
Jag har fått hem mitt kära Kollagen från Iherb efter en om-beställning för den första beställningen har fastnat någonstans på vägen. Jag har så ont att jag kunde inte vänta utan beställde enbart kollagen förra veckan. Den första beställningen kanske tar ytterligare några veckor innan den kommer.

Det är tydligt att protein-bristerna inte kommer att vara i balans på ett bra tag. Så jag kommer fortsätta äta Kollagen tills jag är helt säker på att jag inte får dessa smärtor i händerna igen. Min högertumme är stum och öm och så fort jag håller i något så kommer kramperna. Det är som en slags kärlkramp/nervsmärta som är svår att hantera.

Jaha, det var ALLT utom själva magen ju!
Ja, magen funkar ju! Det är fortfarande jättekonstigt att kunna äta och dricka samtidigt även om jag inte har någon ångest för det längre. Jag kan fortfarande inte äta jättemycket men absolut mer, särskilt med tanke på att jag kan äta och dricka samtidigt. När det var som varmast ute så drack jag mängder och samtidigt som jag hade ätit mig rejält mätt. Det är så SKÖNT!!!
Toabesöken är fortfarande rena nöjet. Magen funkar som en klocka och jag är själv fortfarande imponerad.
Det kan pulsera lite efter att jag har ätit men inte så mycket att det stör så att jag inte kan sova eller känna att det är tyst i kroppen, som förut när det pulserade hela tiden.
Jag kan fortfarande känna av punkten vid naveln som jag har en förträngning eller om det är kopplingen som känns. Det känns där i alla fall även om det inte är en smärta som känns.

Testade ju att äggfasta förförra veckan men jag fick sådana blodsockerfall/blodtrycksfall efter tre dagar att jag avbröt det och äter nu ägg till frukost och lunch men protein och grönsaker på kvällen när jag kommer hem - så så jag brukade äta innan operationen. Det är så jag är van att äta och det funkar bäst för mig. Att fasta just nu är inte bra för binjurarna utan jag ska försöka stärka mina binjurar och få balans på ALLT. Det tar tid.

Jag jobbar fram till den 20 juni och sedan är jag arbetslös men jag ska be att få bli sjukskriven över sommaren from den 21 juni, då jag ska på återbesök på Sahlgrenska, för jag känner att jag verkligen behöver det. Jag är trött!

Att vända 21 års näringsbrist är inget man fixar på några månader. Jag orkar mer men jag känner att jag rent fysiskt behöver längre tid att återhämta mig.

Den trötthet jag hade innan operationen pga min gbp är inte samma som jag känner nu. Nu känner jag att jag har energi men att den energin behövs för att läka och få balans. Den trötthet jag kände innan var för att jag inte hade någon energi. Den är inte samma.

Jag kan ju inte påstå att jag lider!
Underbart väder! Magen funkar! Jag kan äta allt nu och allt smakar precis som det ska göra. Jag TROR att näringsupptaget är bra men bristerna har gjort att jag inte har några depåer och det tar tid att fylla på dem.
Håret har börjat växa men naglarna är fortfarande böjda och krumma.
Jag håller koll på hur kroppen reagerar nu.

Bjuder på några bilder från denna underbara tid vi har just nu!

Nyklippt och fixat ögonbrynen. Förra torsdagen. 

Utanför Styrsö i fredags! 

Mina vackra rosor! 

Finns att köpa på www.vita-mine.se