söndag 19 juni 2016

Sesam - och linfröknäcke

Jag har både testat andras och ändrat de recept som jag själv har bakat när det gäller just lchf-bröd och så kallade knäckebröd.
Jag föredrar knäckebröden för att jag gillar något som är knaprigt och krispigt. Det är nog den enda nackdelen jag kan se med lchf-kosten - att det är så lite "krisp" i den. Den andra anledningen är att jag upplever att det är mer lättsmält än "mjukt" bröd. Det liksom klumpar ihop sig i magen och är man överviktsopererad så undviker man gärna den känslan. Jag undviker den även nu efter min återställningsoperation för jag märker att min mage reagerar lite på samma sätt fortfarande som innan.

Här är ingredienserna:

6  ägg
1 deciliter kokosolja och smör

 (Du kan välja hur mycket av fetterna du tycker om - jag kör ungefär hälften hälften men det går lika bra med bara kokosolja eller bara smör. Du gör det som passar dig men totalt fett är en deciliter.)

1 deciliter kallt vatten

ca 3 deciliter finriven hårdost

400 gram skalade sesamfrön
3 matskedar hela linfrön
3 matskedar fiberhusk

salt
smaksättning: t ex oregano, chilli, vitlöksflingor, basilika eller något sådant, eller inget alls.


Så här gör jag:

Sätt på ugnen på 200 grader och ta fram två plåtar.

Jag blandar alla torra ingredienser i en mindre bunke
Jag knäcker äggen och vispar dem hårt medan jag smälter kokosoljan och smöret i en liten kastrull. Jag tar av den så fort jag ser att smöret börja smälta för det ska absolut inte "koka" - bara smälta så det går att vispa ner i äggen. När fettet har smält vispar jag ner vattnet i det och sedan häller jag ner det i äggsmeten samtidigt som jag vispar.

Riv osten och blanda ner det i äggsmeten. Vilken sorts ost du tar bestämmer du själv. Jag brukar köpa någon som är på extrapris.

Blanda ner fröblandningen i äggsmeten.

Ta fram två plåtar som smörj dem med kokosolja. Jag använder inte bakplåtspapper då de har en plastyta som inte är så nyttig alls.
Torkar man av plåtarna med hushållspapper eller bara diskar dem i varmt vatten så smörjer man dem så att inget fastnar i plåtarna.

Dela upp smeten på två plåtar och stryk ut dem i ett jämnt lager över hela plåten. Jag använder en slickepott som jag smörjt lite med kokosolja så smeten inte fastnar på slickepotten. Funkar bra med en sked eller handen med.

Ställ in den ena plåten i ugnen medan du smetar ut smeten på den andra plåten. Sätt klockan på 20-22 minuter. (Ugnar är lite olika, min funkar perfekt på 22 minuter av någon anledning).

När den första plåten är klar, tar du ut den och sätter in den andra.
Dela upp knäcket med en pizzaslicer eller en kniv och vänd varje knäckebröd.

När plåt två är klar gör du likadant.

Höj värmen till 225 grader och sätt in plåt nummer ett lite högre upp i ugnen på max 5 minuter.
Ta ut den och sätt in plåt nummer två på max tre minuter.

Ställ in den första plåten under den andra i ugnen och stäng av ugnen så får de "torka" på eftervärmen.
Jag brukar öppna ugnsluckan efter en stund och låta den stå på glänt. (Sätt en slev i luckan så stänger den sig inte.)

När ugnen har svalnat kan du ta ut plåtarna och bröden är klara!























Överät dem inte för det är lätt hänt!
Jag sparar dessa till kvällsfika - då tar jag två stycken med mycket smör och ost på.

Äter jag dessa till frukost så kan jag inte kontrollera mig riktigt och äter gärna flera över hela dagen utan att äta riktig mat så se dessa som något som är utöver maten.

Mat ska alltid komma först!