tisdag 5 juli 2016

Härifrån och till Säffle!

Jag har fått signaler om att jag är hemma för mycket! Ja, det är ju faktiskt sant. Jag har inte orkat så mycket mer de senaste åren, trots att jag är en person med mycket energi. Förut räckte den till både jobb och uteliv. Sakta men säkert blev den orken mindre och mindre, samtidigt som annat tagit min energi än just att gå ut eller åka iväg. Efter återställningen känner jag att min ork och energi börjar komma tillbaka sakta men säkert. Det är underbart! Jag ser verkligen fram emot att få uppleva att ha "normal" ork och energi - då har jag MYCKET ork och energi. Jag lovar! :D

Jag har velat åka till LCHF-eventet i Säffle i flera år men det har alltid varit något som hindrat men främst är det nog just den där orken. (Brist på bil och pengar är en annan eller att man har jobbat.)
NU hade jag både bil, pengar och ork!
Så jag åkte iväg i torsdags upp till Säffle!
Jag har aldrig varit i Säffle. När jag levde ihop med Olivers pappa brukade vi åka upp till Värmland, där hans kompis bodde utanför Karlstad så jag har kört förbi Säffle några gånger.
Själva boendet är på en camping som ligger vid Vänerns strand och som heter Duse camping.
Jag hade en sådan tur att jag fick en hel stuga för mig själv också! (Tack, Margareta!)
På fredagen och lördagen var dagarna fyllda med intressanta föreläsningar och några av föreläsarna blev nya, intressanta bekantskaper och andra var sådana jag kände sedan innan.

Definition av vad kalorier är från Ann Fernholm och Fredrik Söderlund

Vad som händer med kroppen när man utsätts för metabolt syndrom. Ann Fernholms föreläsning

Annika Dahlqvist, Fredrik Söderlund, Johan Falk, Bo Zackrisson, Ann Fernholm och Andreas Eenfeldt från fredagens föreläsningar.

Föreläsningar mellan nio på morgonen till fem på eftermiddagen, med två timmars lunch. Det blev lite jobbigt att sitta ner men då är det tur att man kan stå upp! 
På kvällarna blev det grillning på campingen och jag tror alla var med och vi delade både bord, ord och mat med varandra. Jag levde på köttrik korv, ost, avokado, majonnäs, ägg och smör hela helgen. Drack inte en droppe alkohol med tanke på att undvika att stressa min kropp. Det gick jättebra, även om det var lite småtråkigt att inte dricka ett enda glas vin. 

Så många nya bekantskaper och så många som kom fram till mig och berättade att de följer min blogg och mig. Flera kom fram och frågade om det var jag som hade återställt min gbp-operation och hade många frågor om det. 
Annika Dahlqvist berättade att hon har rekommenderat mig som föreläsare till nästa år och Bo Zackrisson som är chefredaktör för LCHF-magasinet vill skriva ett reportage om mig. 

Jag blir, ärligt talat, lika glatt överraskad varje gång någon säger att de följer mig, läser min blogg, tycker jag är stark och är intresserad av mina ord. Jag vill ju att mina ord och min historia ska räknas men samtidigt tror jag inte att den gör så stort avtryck på folk. Jag blir så glad! 
Jag drömmer ju om att få föreläsa! Det kanske kan bli verklighet snart! 

Det har varit mycket "frisk luft" i helgen och jag har också passat på att lära känna mig stora, nya systemkamera och provat olika inställningar för bästa bild. Det har varit många bilder som hamnat i papperskorgen, det är ett som är säkert men sakta lär jag känna detta tekniska monster. (Canon EOS 7D). 

Jag har inte sovit så bra däremot. Att sova i en smal 90-säng är inte optimalt när man har kramp i händer och armarna. Jag har tänkt på att jag säger kramp men det är mer samma känsla som man får när fötter och händer somnar. Det sticker, pirrar, krampar, smärtar och gör fruktansvärt ont! Jag har vaknat minst en gång i timmen och varit tvungen att sätta mig upp för att smärtan ska släppa. Efter tre nätter på det här viset - då är man trött! 
Det var jobbigt att köra hem och jag ville bara lägga mig och sova den sista halvtimmens bilkörning, innan jag var hemma. Jag somnade i soffan en stund efter att jag hade kommit hem. 

Det bästa med att åka bort, är att komma hem! 

Men jag ångrar absolut inte att jag åkte iväg. Så många nya möten, kunskaper och vacker natur - det ångrar man inte! 

Kvällarna med samkväm och grillning!




Bilderna ovan är från Duse Udde, utanför Säffle. 


Två dagar senare har jag sovit ikapp mig. I natt sov jag hela natten utan att ens gå upp och kissa. Då är man nog ganska slut i kroppen. 
Jag har varit på jobbintervju i Borås och ska tillbaka i morgon för nästa intervju. Jag hoppas sååå mycket på att få detta jobb! Ett jobb jag velat ha i många år! 
På fredag ska jag ta mig till Sahlgrenska och lämna prover. 

Magen har funkat bra i helgen men jag märker att magen har ändrat sig lite. Går på toaletten oftare för att göra nummer två. Jag vet inte varför, för jag har inte ändrat något. Jag kissar ofta i perioder men har också perioder då det inte är lika frekvent. Orken är som sagt lite bättre också. 

Jag försöker verkligen ignorera att tänka på vikten men hur lätt är det? 
Igår var jag inne på HM och kollade lite och tänkte att jag skulle köpa en tröja eller två, då jag har rensat bort en massa gamla tröjor. Vad tänker jag? 
- Äh, det är ingen idé att köpa några tröjor nu när jag är så tjock. Jag får vänta tills jag har gått ner i vikt igen...samtidigt som jag köper en maxiklänning i large som jag måste byta. Den är för stor visade det sig när jag kom hem och provade den! 
Jag är bara så störd i mina tankar! Det finns inte en enda sak i garderoben som jag inte kan ha. Visst, några kläder är lite tajtare än de brukar vara men det innebär att de var tajta innan också. 

Jag måste skärpa mig! Tror att det löser sig med tiden faktiskt men jag får väl stå ut med att jag tänker konstigt fram tills dess. 

Bara acceptera att man är som man är.