söndag 17 juli 2016

Tre födelsedagar på tre veckor!

Ibland "skockar det ihop sig" och för mig var det just i år som det har blivit tre födelsedagar just den här sommaren; Barnbarnet fyllde ett år den 27 juni och dagen efter fyllde min yngste son 18 år för att drygt två veckor fira min äldsta som fyllde 30.
Alla dessa födelsedagar har firats här hemma hos mig av olika anledningar: Jag har mest yta att fira på och att mitt hem är familjens centrum oavsett vem av mina barn som fyller år.
Samantha planerade sin sons ett-årskalas i flera månader och det var allt från att vi skulle vara ute på ängen här i Angered och grilla till att låna lokalen i bostadsområdet. Det slutade med att vi firade här i köket. Vädret var väldigt omväxlande kan man väl säga.
Planeringen av vad för typ av tårta som skulle serveras var också en utmaning. Det skulle vara spannmålsfritt och så sockerfritt som det gick att göra.
Hon valde att baka www.56kilo.se's tårtbotten till en jordgubbstårta som hon fyllde med:
Citronkräm, vaniljkräm, skivade jordgubbar och jordgubbsmousse som hon hittade recept på nätet till.

Till Adams 18-årsdag blev det inte jättemycket tårta. Jag hade experimenterat med Frangipane med citronkräm (Samma kräm som Samantha lånade av mig till sin tårta) och gjorde den glutenfri och "sockerfri" med bra resultat. Jag bytte ut sojamjöl och bovetemjöl till sesammjöl och kokosmjöl istället. Det fungerade jättebra. Sötströ iställlet för socker och inte alls samma mängder. Jag tror jag hade i två msk sötströ i citronkrämen och det blev jättegott!
Middag blev mina hamburgare med sallad och grönsaker. På kvällen blev det 18-årsknytis med Adams kompisar. (Inte så barnvänligt om man säger så...)

Samanthas födelsedag krävde lite mer planering eftersom damen först och främst hade inställningen att det INTE är kul att fylla 30!
Jag hade samma inställning när jag skulle fylla 30 så jag förstod henne fullt ut. Samtidigt kände jag, med min livserfarenhet, att inget blir bättre av att deppa ihop över saker man ändå inte kan ändra på som t ex ålder och vädret.
Oliver hade nämnt att en överraskningsfest hade varit kul att fixa och jag väntade ända tills det var en vecka kvar för att se om han fixat det men det hade han inte så jag gick igenom min dotters vänlista på FB och sedan skickade jag ut inbjudningar till alla som jag tänkte att hon ville träffa på sin födelsedag. Jag missade tyvärr några men fick ändå med de flesta och hon både så överraskad och glad att hon grät när kompisarna ramlade in i fredags!
Jag hade ljugit mig blå om att min bror, hans sambo, dotter och pojkvän skulle komma så jag var ju bara tvungen att laga massor med mat och baka två tårtor. Samantha hade uttryckt att hon ville ha en Cheesecake och det blev det och en lyxig chokladtårta som är mitt säkra kort sedan fler år tillbaka. Vad passar till choklad och cheesecake? Jo, hallon! Och det visste jag att det fanns gott om, så i onsdags klampade jag ut så fort solen visade sig efter x antal dagars regn. Jag behövde inte gå långt, bara några hundra meter så kunde jag plocka så mycket hallon jag behövde och lite till.

Hittade dessutom en nykläckt nattfjäril i hallonbuskarna! Hade tyvärr bara mobilen att fota med.

På torsdagen bakade jag en cheesecake av ett recept som jag hittade i Expressens/GTs  LCHF-magasin. Så lämpligt!
Här är receptet:

CHEESECAKE MED PEKANBOTTEN, SMÖR-KOLA OCH BÄR

12 portioner
Pekabotten:

50 g smör
1 ägg
200 gram pekannötter (jag tog hälften mandel och hälften pekannötter)
2 msk valfri sötning (jag valde Sötströ)

Fyllning:
600 g färskost (jag valde Philadelphiaost)
2 dl creme fraiche
3 ägg
1 dl sötning
0,5 tsk vaniljpulver
0.5 st citron, saften

Smörkolatopping:
50 g smör
2 msk Sukrin Gold (Jag vald Sötströ här med)
1 dl vispgrädde
1 krm salt

Garnering: Färska bär, citronmeliss (Jag valde inget)

1. Sätt på ugngen på 150 grader (varmluftsugn)..
2 Mixa pekannötterna och rosta dem i en torr stekpanna tills de börjar dofta gott.
3. Smält smöret och blanda med nötter, ägg och ev. sötning
4. Bred ut smeten i en bakform med löstagbara kanter. Grädda i gugnen i cirka 10 minuter och ta ut formen.
5. Höj värmen till 200 grader (varmluftsugn).
6. Fyllning: Vispa samman färskost, creme fraiche och ägg. Blanda i sötning, vanilj och citronsaft. Häll smeten i bakformen med pkanbotten. Slå den lite försiktigt mot bänken för att få bort eventuella luftbubblor.
7. Grädda cheesecaken i 10 minuter. Sänk sedan temperaturen till 100 grader och fortsätt grädda i cirka 25 minuter. Då ska kakan "dallra" lite när man skakar den.
8. Stäng av ugnen men låt kakan stå kvar med öppen lucka. Låt svalna i 2 timmar. Ställ sedan in den i kylskåpet.
9. Topping: Koka samman smör och sötning tills den blir gyllene. Häll i vispgrädden coh koka tills den tjocknar något, cirka tio minuter. Låt svalna och häll den sedan ovanpå cheesecaken.
10. Toppa med färska bär och citronmeliss.

OBS! Denna cheesecake är JÄTTESÖT och JÄTTEGOD! Jag kände hur hela mitt sockerberoende exploderade så är du sockerberoende så kanske du ska låta bli den!

Samma sak med min älskade Lyxig Chokladtårta som du hittar om du klickar på länken HÄR! 
Den stora skillnaden var att jag köpt sesammjöl så jag bytte ut mandelmjölet mot sesammjöl. Det gick jättebra och jag "slapp" mandel i båda kakorna.
Jag köpte sesammjölet från www.bodystore.com

Till kakorna serverade jag hallonsås på de hallon jag plockat, sötat med lite Sötströ för naturellt blev det för surt och en bytta vispad grädde, så fick alla ta så mycket hallonsås och grädde de ville ha till.







Alla inbjudna gäster fick ta med sig kött att grilla. Jag stod för tillbehören vilket blev:
En coleslaw på färsk vitkål, strimlad, färsk lök, tunt skurna rädisor och lite ättiksgurka. Jag blandade lika delar majonnäs och creme fraiche, senap, salt och peppar som jag blandade ner i grönsakerna.

En salsa på: rödlök, avokado, tomater och fetaost - allt skuret i små tärningar och blandat med lite olivolja, salt och peppar.

Fyllda champinjonhattar med fetaost som jag mosat ihop med smör, peppar och oregano.

Baba Ganoj (Auberginröra) - du hittar receptet HÄR

Tzatsiki på Grekisk yoghurt (Mycket krämigare och tjockare konsistens än den turkiska), riven, saltad gurka, vitlök, spiskummin, salt, svartpeppar och lite citronsaft.

Jag grillade fläskkarré och fläskkotletter till oss själva som jag lagt i marinad tidigt på morgonen. Dessa fick en marinad på örter från min egen odling; Salvia, Rosmarin, Oregano och Basilika, vitlök, salt, peppar, rapsolja, citronsaft - mixade alltihop och dränkte köttet i det.

ALLA var både MÄTTA, glada och framför allt väldigt nöjda med att få fira min fina dotter och jag lovar - hon tänkte inte en enda stund på att det var deppigt att bli trettio år gammal!

Så nu har jag genomlevt tre födelsedagar på ca tre veckor. Alla i lchf-anda kan man väl säga!

Nu tillbaka till strikt lchf med mycket ägg och långa promenader! (Döda sockermonstret som vaknade till där en stund.)