onsdag 12 oktober 2016

Pulled ko och höstmotion

Ingen har väl missat att det är höst även om det blommar ute fortfarande. Jag plockade in en bukett från rabatten häromdagen med lite Stockros, Malva och en liten rosenknopp. Värmen är borta och vinden biter i kinderna. 
Då är det jättesvårt att gå ut!!! 
Jag har provat lite olika strategier för att röra mig ändå. Särskilt nu när jag pluggar och sitter och läser om optimering av kroppen, inte bara genom mat och sådant utan också genom rörelse. 
Jag gör alldeles rätt i att gå ut och gå. Jag, med min mage är så skadad att jag inte ens ska försöka göra något annat - plus styrketräning. Jag behöver bygga muskler för det känns som om all min muskelmassa har försvunnit efter alla mina år med proteinbrist. Till och med de inre musklerna, de som man inte ser men känner inne i kroppen känns svaga. Jag är glad att hjärtat fortfarande funkar! 
Jag har "lånat" min sons styrkegrejer för att träna lite axlar, armar, rygg och nacke. Jag har också egna gummiband som jag kan använda och en cross-trainer här hemma. 
Det finns inga ursäkter att "smita undan" - jag är hemma hela dagarna och har tid! 
Jag gick "all in" i somras med långa promenader på omkring en mil men sedan tappade jag orken, järnbrist, förkylning och på det borrelia med antibiotika tar på mig. 
Idag kände jag att jag både ville och kunde. Så jag drog iväg vid elvatiden idag och gick en runda. 

Det kändes jättebra. Jag blev ordentligt varm och fick hög puls under rundan då jag fick sträva mig upp för några längre backar. Jag var riktigt trött när jag kom hem men jag orkade! 


Det är vackert ute även när det är mulet och blåsigt! Jag ska inte ta min täckjacka nästa gång för den var för varm kring handlederna. Jag hatar att bli varm där! 
Jag är så glad att jag bor där jag bor med så vacker natur runt knuten. 

Igår var jag på Vårdcentralen och tog prover på Borrelia, järn och även ett prov för att se om det finns någon "infektuös artrit" i mina knän efter knölrosen. Jag ska få svaren på fredag. Doktorn skulle även skicka en remiss till röntgen för mina knän för att se vad det kan vara med mina knän. Vet jag vad det är så kan jag göra något åt det liksom. 

Fortsätter med mina tillskott för att stärka mage, muskler, leder och immunförsvar. Det kostar på att läka kroppen! 

Fortsätter att vara 90% mejerifri även om det inte syns på vågen. 
Det känns bra ändå. Det funkar! 
Paleo är mejerifritt och anti-inflammatorisk mat är mejerifritt. Jag "unnar" mig ost och grädde ibland men inte varje dag helt enkelt. 
Det har blivit godare att dricka fettkaffe än kaffe med grädde. 

Bjuder på gårdagens middag:
Pulled KO! 

Jag hade en bit eco-högrev i frysen som jag lade i min romargryta med salt, peppar, timjan och sedan smetade jag över ajvar relish och täckte biten med bacon. I botten ligger lök, vitlök och lite smör. 

In i kall ugn och upp med värmen till 200 grader. Jag sänkte till 100 grader efter tre timmar. 
Tog ut den en stund då jag också bakade Focaccia-bröd som jag hittade på lchf-arkivet

Jag bytte ut mandelmjölet mot 1 dl kokosmjöl och 1 dl sesammjöl. 
Oljan byttes mot smält smör. 
Riktigt gott blev det och allt på tallriken blev otroligt mättande och gott!