söndag 30 oktober 2016

Sjuk och frisk på samma gång!

Har äntligen fått jobb (fram till årsskiftet) och naturligtvis blir man sjuk i samma stund! Mitt lilla barnbarn har börjat dagis och då vet man redan i förväg att han kommer åka på alla virus som finns och förrförra veckan var han riktigt dålig med ögoninflammation och förkylning som han smittade ner sin mamma med. Förra helgen var hans mamma fortfarande inte riktigt frisk och redan på måndagskvällen började jag känna att jag hade ont i halsen. Jag var inte på topp men jag fixade att jobba i veckan ända fram till torsdag eftermiddag. Då gick det inte längre. Halsen talade om för mig att jag hade en rejäl halsinfektion på gång och på natten tänkte jag att nu åker jag på halsböld, så illa kändes det. Jag var hemma från jobbet i fredags och det halsonda fick sällskap av klassiska förkylningssymtom men det var ju bättre än att åka på en halsböld. Det blev mycket d-vitamin, c-vitamin och ingefärste. Som "tur" är, är jag lektionsfri i morgon, måndag så jag har en dag till på mig att kurera mig. Som grädde på moset vaknade jag i morse med en huvudvärk från helvetet som fick min mage att protestera - så jag bodde på toa  hela förmiddagen och kräktes framför allt. Trodde huvudet skulle sprängas och grinade av smärta. Ipren funkade inte! Skickade iväg min son till Apoteket för att köpa Treo och Diklofenak. Nu har jag överdoserat (rekommenderas inte) Treo men har bara tagit två Diklofenak och har huvudvärken under kontroll åtminstone.

Förutom att jag varit sjuk hela veckan har jag även börjat ett nytt projekt i kriget mot vikten!

Ja, inte ger jag mig! Enveten som en åsna!

I veckan dök det upp en artikel på Kostdoktorns sida som fick mig att faktiskt bli ARG först! Du kan läsa den HÄR! Hur mycket protein ska du äta? 

Enligt artikeln bör man inte äta mer än ca 50 gram protein per dygn.... okej, men jag läste ju på Martinas blogg att man kan äta hur mycket man vill...
Detta kan du läsa HÄR! Missförståndet om protein och viktminskning! 

Jag läste och så läste jag igen och fattade ändå ingenting! Ja, jag är lite dum i huvudet ibland...
Jag lade ut dessa artiklar i en lchf-grupp och även på Martinas sida och frågade - jaha, hur ska jag göra nu då???

Jag fick många svar som var svar som jag kallar "icke-svar" - typ, ät som vanligt. Hur långt är ett snöre? Det var inte vad jag ville veta!
Men så började det dyka upp andra svar där just ordet ketogen kost kom upp. Den kost som Martina pratar om när hon inte pratar om LCHF. Den kost som Fung också tar upp. Jag fick svar från tre kvinnor som äter ketogent och det kom fram att det dels är väldigt bra för läkning och återhämtning och även för viktminskning.
Vad behöver jag?
Jag behöver läkning, återhämtning och viktminskning.

Jag äter inte ketogent.
Det räcker inte med att utesluta mejerierna i det här läget.

Jag började fundera på hur jag äter och kom fram till att jag äter MYCKET protein!
Så fort jag blir hungrig äter jag protein med någon form av fett, t ex ägg med smör.
Om man äter för mycket protein, omvandlas det till glukos. Exakt det man ska undvika om man vill gå ner i vikt till att börja med. Jag är van att äta mycket protein eftersom jag varit gbp-opererade i 21 år och har haft proteinbrist pga dåligt proteinupptag. Man tar upp ungefär 35% protein av det protein man äter när man är gbp-opad så protein måste prioriteras.
Jag är inte gbp-opererad längre.
Jag tar definitivt upp mer än 35% protein nu.
Kanske det är det som är orsaken till att jag gått upp i vikt efter min återställningsoperation?

Man måste prova, annars får man inget svar.

Så jag började dra ner på proteinet sedan i måndags.
Jag erkänner: Fy fan vad jobbigt! Jag var sjukt hungrig!!!

Min vän Margareta skrev ett helt blogginlägg angående ketogen kost då jag började "bråka" om detta på Facebook och hon skrev så bra att jag faktiskt insåg att jag gjorde både rätt och att detta var absolut nödvändigt för mig. Hennes blogginlägg kan du läsa  HÄR! Konsten att äta ketogent 

Hon har en bra tabell också över vilka grönsaker som är lågkolhydratkost.

Jag har alltså gått från att ha ett dåligt proteinupptag och tuggat protein i alla former:
Kött, fisk, fågel, skaldjur, mejerier, nötter, ägg. Det totala proteinintaget har nog legat på ca 80-100 gram/dygn.
Jag har under veckan avvant mig vid detta och stått och vägt allt protein jag äter och käkat/druckit fett i någon form för att orka vara utan proteinet. Den hunger jag upplevde i början av veckan har klingat av lite och igår när jag åt en köttfärsbiff på 200 gram (ca 40 gram protein) + fräst vitkål med champinjoner och lök + majonnäs med vitlök och surkål, var jag rejält mätt och framåt kvällen kunde jag koka två medelstora ägg som jag åt med smör och en avokado. Jag var nöjd! Det kändes så bra!

Jag känner i kroppen att något händer för jag har sprungit på toa och kissat jätteofta, även på natten har jag fått gå upp två gånger och kissa. Kroppen börjar alltid släppa ifrån sig vätska när en viktnedgång inleds och från att ha gått upp tre kilo den sista månaden har jag tappat tre kilo på en vecka. GÖTT!!!

Så just äter jag inte LCHF - jag äter Ketogen kost.
Det innebär för mig att jag äter ca 50 gram protein/dygn.
Jag äter sjukt mycket fett: Ca 300 gram/dygn.
Jag äter restriktivt med kolhydrater i form av grönsaker med lågt kolhydratinnehåll: Ca 20 gram/dygn.

Min grönsaksbas här är:
Vitkål, broccoli och blomkål.
Lök, vitlök.
Champinjoner
Oliver
Avokado
Gurka
Kokoschips/flingor i fettbomber (ketobollar)

Min fettbas är:
Smör
Kokosolja
MCT-olja

Min proteinbas är:
Kött, fågel, fisk

Jag äter inte:
Mejerier
Nötter (Kokos är en nöt men den är undantaget)
Bär
(Det äter man om man äter liberal lchf)
Sötningsmedel (Har fuskat med en kopp te den här veckan när jag varit så förkyld)

Jag dricker fettkaffe till frukost och till lunch. Jag äter mitt första mål mat på eftermiddagen och sedan ett lättare mål innan jag lägger mig. Jag är alltid hungrigast på kvällen så jag lyssnar på mig själv och "fastar" på dagen. Varför jag är mer hungrig på kvällen, vet jag inte. Finns säkert en förklaring på det med.

Så här beskriver Jonas Bergqvist vad Ketogen Kost är med nedanstående illustration.
Bilden är hämtad HÄR! 
Det är hos Jonas Bergqvist jag går min Kostrådgivarutbildning så i det här läget gör jag exakt vad som krävs av mig i mina egna kostval.
Jag rör på mig dagligen (när jag inte är sjuk) men måste bli bättre på det där med styrketräning som jag lätt glömmer bort.



Är du överviktsopererad ska du INTE äta ketogen kost på det här viset! Då får du ännu värre proteinbrist - då måste du dubbla eller trippla proteinet och minska fettet för att orka få i dig vad du ska ha i dig. Men du kan absolut låta bli mejerier, nötter och bär.
Har du frågor kring detta får du gärna ställa dem på min gillasida: Min kommentarsfunktion på bloggen verkar bara krångla.

www.facebook.com/minfetahistoria 


Jag har även fått hem en laddning från Iherb där jag bland annat köpte ett tillskott som heter

MRM, Pregnenolone  

Detta tillskott ska hjälpa binjurarna att producera de hormoner man ska ha i kroppen och som uppenbarligen är i kaos i form av vallningar, framför allt på nätterna och redan efter några dagar känner jag skillnad då jag inte alls svettas lika illa på nätterna.

Jag har även beställt Pro-biotika och Kolostrum - för tarmbakterier och för läkning av tarmen.
Jag äter surkål dagligen, dricker äppelcidervinäger (Markattas) och har fått hem Kombucha-svamp som just nu står på fermentering i mitt ena skåp.

Fyllde på förrådet av Kollagen, D-vitamin och K2 samtidigt.

Jag delade upp beställningen i två delar så betalade jag enbart 60 kronor i frakt totalt. Det innebär att det tar lite längre tid att få hem det men det gör ju inget.

Nu får det vara nog med virusinfektioner efter denna men har man som jag tuggat i mig tre penicillin-kurer på ett halvår så är immunförsvaret pajat tre gånger om.

Jag fick svar på mina prover men det enda jag förstod var att jag inte har järnbrist längre. Borrelian är fortfarande ett frågetecken men det beror nog mer på att jag tog det för snabbt efter själva borrelia-infektionen. Ska röntga mina knän men måste ändra tid då den krockar med mitt jobb.