söndag 29 januari 2017

Två veckor på AIP-kost

Idag har jag ätit AIP i två veckor och jag har hållit mitt löfte att INTE väga mig förrän det har gått fyra veckor. Men jo, jag märker skillnad. Min jacka stramar inte på samma sätt längre och det känns som något kilo har försvunnit.
Men det finns andra saker som jag tycker ändrat sig - mina leder mår bättre och bättre. Igår var jag ute och fotade och blev naturligtvis kissnödig mitt i skogen. Jag brukar få hitta något träd så jag har en gren att hålla mig i när jag sätter mig ner och även sedan när jag ska komma upp. Igår behövde jag inget träd som stöd! Märker också på min erbarmliga tumme att stelheten som ändå har suttit kvar även när känseln kom tillbaka, har börjat försvinna med. Jag kan böja tummen mer och mer och styrkan i den börjar komma tillbaka. Jag KAN skruva upp saker igen!
Jag drabbades av illamående, yrsel och huvudvärk i onsdags som höll i sig i tre dagar. Om det beror på kosten eller ett virus har jag ingen aning om eftersom min yngste son också var illamående och hade ont i magen i fredags...fast han har ju börjat med LCHF igen för tusende gången. Ha ha! 😏

AIP-kosten är sjukt tråkig i mina ögon. Men jag kör en strikt version också utan rotfrukter, frukt och konstiga mjölsorter som jag aldrig hört talas om.
För mig är det protein och grönsaker med lågt kolhydratinnehåll som gäller och till detta, kokosolja och olivolja. Inget mer.
Det godaste är nog grytorna med kokosmjölk och lättast för mig att äta känns det som.
Så vecka ett blev det Krav-kycklng med blomkål och kokosmjölk.
Andra veckan blev det hönsfärs med strimlad vitkål och kokosmjölk.
Jag äter räkor eller kräftstjärtar med sallad efter jobbet men fick bannor när det visade sig att jag äter handskalade som ligger i saltlösning för i den var det både socker och citronsyra och annan skit. Så nu får det bli färska eller frysta...eller något annat.
Igår när jag kom hem från skogen strimlade jag fläskkarré och stekte med lök och vitlök och åt med sallad. Det funkade bra också.
Jag är jättesugen på lchf-pannkakor! Det är nog det första jag ska laga när jag "får" äta sådant igen.
Men just nu är min mat min medicin och ska så vara i minst två veckor till.
Jag kommer utvärdera om jag vill fortsätta sedan. En vecka i taget. Det tar tid att vänja sig vid nya kostvanor också även om det inte är jättestora skillnader men att sakna ägg, smör och svartpeppar trodde jag väl aldrig att jag skulle göra i mitt liv! 😆

Jag fick även hem mina tillskott som jag skrivit om i föregående inlägg så jag ser verkligen fram emot om jag märker någon skillnad på ... ja, egentligen känns det som jag inte direkt har något exakt som jag kan mäta längre när det gäller brister. Jo, naglarna! De är fortfarande böjda men inte lika mjuka. Nä, det känns mer som om jag är i läget att jag vill må bra, bättre än jag gör nu men jag mår bra..ha ha. Så knasigt!
Jag läker!
Jag läker min tarmslemhinna!
Jag läker min läckande tarm!
Jag tar upp näring!
Jag går ner i vikt! (Tror jag)
Jag vill sluta få hot flashes! Jag HATAR att svettas och frysa om vartannat! DET ska dessa tillskott ändra på tydligen!
Jag vill sluta få migränanfall som räcker i två och en halv dag!
Detta är typiska hormonella obalanser och det är ju inte så konstigt att jag har.

Jag märker att jag har fått tillbaka muskelstyrka som jag inte haft...när man tänker på muskler så tänker man bara på de yttre musklerna men även de inre organen och de muskler man använder för andra saker känner jag är starkare också. DET är häftigt!

Idag kom frågan upp i min stödgrupp om det var någon som är återställd som fått några komplikationer av sin återställning.
Jag kom på att nej, inga komplikationer.
De komplikationer jag har är enbart efter min gbp-operation och inget efter min återställning om man inte menar viktuppgång vilket jag anser bara vara en reaktion på att kroppens signalsystem ska komma igång igen.

Jag är inte deppig i alla fall för jag tror och tycker att jag är på rätt väg nu även om jag kommer hata kokosolja innan detta är slut. 😝