lördag 18 februari 2017

Vabruari = Vård av vuxen (Mig själv)

Söndagen för två veckor sedan stod jag i köket som vanligt och lagade veckans lunchmat, till jobbet. Den här gången skulle det bli med rödkål och köttfärs som bas utifrån AIP-kosten. Inne på vecka tre och kände hur allt började rulla på ganska bra. Promenaderna fram och tillbaka mellan Eriksdal och jobbet gick som på räls, maten funkade och tillskotten intogs som de skulle. Vad kan gå fel liksom?

Räknade inte med att bli... MAGSJUK!
Redan på kvällen kände jag mig konstig i magen men tänkte att det går nog över under natten.
Vaknar och det första jag får göra är att springa på toa och kräkas...och sedan följde samma mönster hela dagen.
Jag försökte få i mig lite vätska mellan attackerna men det var inte så lätt.
Dagen därpå var jag "bara" illamående och dålig i magen men slapp att kräkas. Tänkte att det är nog över tills på onsdagen för vem är magsjuk i mer än max tre dagar? Jag följde med sonen till veterinären med min stora hankatt men kände redan i bilen att det nog inte var en så bra idé. Tur att även veterinärmottagningar har toaletter!
Jag fick helt enkelt ringa jobbet och meddela att jag nog faktiskt inte kommer på hela veckan för magen var i olag på exakt samma sätt, resten av veckan. Jag vågade inte gå mer än två meter från toaletten och jag var själv lite chockerad över hur mycket vätska som kan komma ut ur en tarm...Snacka om effektiv fasta och tarm-rensning!
Katterna (hämtade en ny kisse på fredagen som döptes till Vilde och han gillar verkligen att ligga så nära ens ansikte som möjligt) tyckte det var trevligt med sällskap hemma som de kunde sova på och jag har nog aldrig sovit så mycket i hela mitt liv. Jag orkade vara vaken max en timme i taget.
Framåt fredagen kändes det ändå som det började ge sig så jag tog ju i lite för mycket med att inbilla mig att jag kunde gå ner till ICA och handla lite...det var på håret kan man säga!
Lördag eftermiddag blev sista "attacken" så på söndagen tog jag mod till mig att ta en sväng till Bäckebol och handla lite på sista readagen för Mio. Det gick bra!
På kvällen när jag kom hem började jag nysa och hosta...va faaaan! Fick ringa jobbet och sjukskriva mig, ytterligare en vecka!
Måndag morgon vaknade jag och det kändes som någon gett mig en rak höger! Bihålorna höll på att sprängas! Jag nös och näsan rann som ett vattenfall! Så ont i huvudet att jag grät. Jag frös, jag svettades och tyckte att jag var döende, som en man med "man-cold".
Den fick min son...
så jag fick sällskap hemma med en sjuk son. Min yngste son var förkyld också men veckan innan. Oliver (på bilden) låg hemma med både dålig mage och förkyld så vi fick samma virus.
Kändes som hela familjen var sjuka, inklusive katterna. Min kattunge tog med sig hem skabb och en ögoninfektion som jag fick ta ut medicin mot från veterinären när jag hade kastrerat min stora katt, Sote.
Så de mesta mina pengar gick till dessa två veckor var: näsdukar, nässpray, Echinea, Ingefära, te, huduvärkstabletter, kattmedicin och sånt.
AIP-kosten fick jag inte i mig så jag fuskade och åt det jag ville ha och orkade: Korv på längden och tvären!

Mitt förkylningsvirus satte sig på mina slemhinnor i huvudet, inklusive ögonen. Jag kan ju erkänna att jag ser för hemsk ut! Mitt röda öga fick jag pga att jag kräktes i onsdags - att äta värktabletter men ingen mat fick mig att kräkas och jag spränger blodkärl både kring och i ögonen. Därav denna blodutgjutelse.
Det tar väl någon vecka eller två innan det läker.
Idag, lördag, börjar jag känna mig som människa igen.
Jag har ALDRIG varit hemma två veckor för någon attack av ett virus förut i hela mitt liv.

Jag längtar verkligen till måndag så jag kan åka till jobbet.
Jag hatar min soffa, teven och datorn just nu!

Jag vill ha frisk luft och energin tillbaka!

Jag har tappat all ork jag hade så det kommer nog ta ett tag innan jag orkar gå fram och tillbaka mellan Eriksdal och jobbet igen men jag längtar!
Jag har INTE vägt mig! Orsak: Jag måste få igång kost och motion igen för jag har tappat i vikt pga dåligt med mat och den vikten är inte rätt vikt. Så jag väntar med att väga mig i minst två veckor till.

Jag började med AIP igen, igår. Jag gör fortfarande fel - trodde att fiberhusk var okej men det är det inte och det testade jag igår att baka med och idag är magen uppsvälld och jag blev illamående. Fick en länk till The Paleo Mom om husk och det är inte så bra som många säger...
Klarade inte att äta frukost alls i morse pga det men nu har jag ätit mat iallafall - fläskkarré och butternutsquash.

Just nu älskar jag mitt hår! Det har blivit så fint och växer sakta ner mot axlarna...jag är så glad!