söndag 5 mars 2017

Viktrapport

Ni som följer min blogg vet att jag kämpat som en tok med vikten de sista månaderna och det har verkligen inte gått bra. Jag har bara gått UPP i vikt istället för det jag ville - gå NER i vikt. Paniken har slagit till som en käftsmäll varje gång jag ställt mig på vågen. Det gick så långt att jag fick "order" av mina barn att inte ställa mig på vågen utan känna efter istället.
Jag har ju även provat olika metoder för att gå ner i vikt och inget har verkat fungera förrän nu i slutet och jag har verkligen känt att jag har gått ner i vikt. Jackan har slutat strama, kläderna jag brukar ha börjar kännas som de var förut etc.
Idag var det dags att väga sig och jag fick bekräftat att det jag gör just nu fungerar. Jag har gått ner nio kilo på drygt två månader (åtta veckor) med två sjukveckor inkluderat.

Så drygt ett kilo i veckan!


Här har ni en graf över hur det har sett ut sedan jag gjorde min återställningsoperation den 5 april 2016. Det har verkligen varit en liten berg - och dalbana med mest uppförsbackar.

Jag har alltså tolv kilo kvar till den vikt jag hade vid återkopplingsoperationen. Jag kommer inte väga exakt samma som då, det tror jag inte men däremot kommer jag inte väga 20 kilo mer än då.
Jag har ett mål att komma i mål lagom till sommaren - stress ska inte finnas i detta även om det är svårt att låta bli att stressa över det.
Jag kommer nog inte kunna pusta ut helt innan jag väger tvåsiffrigt igen.

Man VILL INTE väga tresiffrigt. Det bara är så!

Jag kommer fortsätta med mitt program:

1. Äta enligt leptinprogrammet - 3 gånger om dagen, inga mellanmål och följa klockan.

De kosttillskott som Martina rekommenderar tar jag en paus från för jag har börjat känna en känsla som jag inte vill känna - små flimmer i bröstkorgen. Så kunde jag känna innan jag fick mina förmaksflimmer för många år sedan och det vill jag INTE uppleva igen. Ett av tillskotten som Martina skriver om är Taurin och jag vet att det kan stressa hjärtat. Därför tar jag en paus på en månad från dessa för att se om mina flimmerkänslor försvinner. Kände ju även att magsäcken inte riktigt var "pigg" på att tömma sig direkt efter mina sjukveckor för två veckor sedan men det har blivit bättre och känns i princip helt bra nu.

2. Mejerifritt! Jag "fuskar" ibland med ost - det blir gärna mitt lördagsgodis.

3. Strikt lågkolhydratkost med AIP-profil. Jag har gått ifrån AIP-listan när det gäller ägg och kryddor. Så jag lagar mat i kokosolja och jag har en tesked kokosolja i kaffet och inget smör. Jag har däremot stekt något ägg i lite smör. Jag använder kokosmjölk i maten och jag använder mig av de grönsaker som är godkända enligt AIP men är de som har så lite kolhydrater som möjligt - kål, lök, gröna grönsaker etc. Jag har minskat betydligt på mitt fettintag överlag i och med att jag inte använder smör i vare sig mat eller kaffe. Jag använder ju inte heller mejerier i maten så totalt har jag nog minskat fettintaget med 50%. Jag har återinfört två ägg till frukost men kommer också hålla koll på om det påverkar vikten negativt. (Det tror jag dock inte att det gör.)
AIP äter inga frön och nötter så detta försöker jag också låta bli förutom i kryddorna.

4. Jag äter de kosttillskott som Morley Robbins rekommenderar.

5. Jag tänker också på bakteriefloran och tarmslemhinnan i magen: Probiotika-kur på sju dagar har jag precis ätit och nu får jag i mig minst en version av prebiotika: Fermenterad rödbetsjuice (ca 1 dl/dagen) uppblandat med citronsaft och ingefära. Surkål (en matsked) till maten.

6. Mina dagliga (nästan) promenader mellan jobb och bussen. Det blir ca fem kilometer om dagen.
När vädret blir finare kommer jag öka denna promenad med minst två kilometer till.

Ja, det var ungefär det jag gör och ska fortsätta med!
Jag har känt mig mer "hungrig" den sista veckan och det kan bero på olika saker: För lite fett som triggar igång min hunger eller att kroppen vill ha mer näring efter mina sjukveckor. Jag har fått ont i mitt knä igen efter att jag blev frisk och jag känner tydligt var det onda sitter - i musklerna på utsidan på knäet och det drar ända upp till stussen så lite stretching skulle nog göra susen. Jag pinnar på mellan buss och jobb för att fortsätta stärka mina muskler. Äter ju även extra collagen-tillskott och MSM. Annars får jag backa tillbaka till 100% AIP. (Autoimmun Protokoll Paleo).