onsdag 3 maj 2017

Magnesiumets viktiga roll för alla - Root Cause Protocol

Som ni vet följer jag en person som forskar kring magnesium som heter Morley Robbins. Jag har lyssnat på hans föreläsning om detta på hans hemsida: Magnesium Advocacy Group
Här kan man både lyssna och läsa det han säger - på engelska. Jag orkar inte översätta en timmes föreläsning men däremot kan jag översätta och länka till hans lista över vilka tillskott och vilken typ av kost man ska äta/inte äta.
Så här kommer den:

The Root Cause Protokoll (Rotprotokollet för orsaker)

I följande "My Theory Of Everything" -video förklarar jag hur magnesium och kalcium är i balans och koppar och järn är ojämn, skapar ett "järnhjul" av förstörelse inuti kroppen. Därför är varje STOP & START-steg i Root Cause-protokollet utformat för att öka Ceruloplasmin (Cp), i sin enklaste form som är en "koppartransports" -mekanism.

SLUTA

1. Sluta med: Vitamin-D som ENDA tillägg (Tilläggs "vitamin" - D DÖDAR a-vitaminet (retionl) i levern som behövs för Cp) Du kan läsa mer om d-vitaminhormonet här

2. Sluta med: Kalciumtillskott! (Kalcium blockerar magnedsium och järnupptag)

3.Sluta med järntillskott! (Järn, och ferritin stänger av koppar-omsättningen.) Du kan läsa mer om järnförgiftning här. 

4. Sluta med: Askorbinsyra (askorbinsyra stör bindningen mellan koppar < > Cp) 
    (Askorbinsyra är ett kemiskt framställt sätt att ta fram c-vitamin isolerat från tex frukt. Motsatsen        är wholefood-c-vitamin som innebär att alla beståndsdelar är med, vilket kommer på börja-listan.

5. Sluta med: Högfruktos cornssirap (HFCS) och syntetiska sockerarter (HFCS sänker lever-koppar och ökar lever-järn).

6. Sluta med: Låg fett-kost (mättat fett behövs för korrekt absorption av koppar)

7. Sluta användningen av industrialiserade "Hjärtfrämjande" Omega-6 oljor! (T ex sojaböns- , majs- och rapsoljor)

8. Sluta använda flour-produkter. (Tandkräm, vatten kolsyrat vatten, tex Ramlösa, vichyvatten etc.) 

9. Sluta med att äta "livsmedelsaffärs-multivitaminer och gravid-tillskott. (De innehåller de fyra första punkterna ovan, plus spårmängder fluorid)
10. Sluta med citrat i mat och tillskott. 
11. Sluta använda kolloidalt silver som ett antibiotikum (det sänker kopparstatusen i kroppen! Nano-Silver är ok)  (OBS! Det här är ett otroligt "hett" diskussionsämne i alternativa kretsar och förhåller mig själv neutral då jag  inte har kunskap kring detta ämne - jag bara översätter Morley Robbins ord här.) 

BÖRJA


1. Börja med Magnesium (Mg) tillskott (Jigsaw Mag SRT, Pure Encaps Magglycinat, Mag Oil, etc. Se rekommendationer om magnesiumtillägg) för att sänka adrenokortikotropiskt hormon (ACTH) och kortisol. (Dos: 5 mg / lb eller 10 mg / kg kroppsvikt. Var uppmärksam på Mg-koaktorerna: B6, Bor och Bikarbonat.


2. Börja med att ta adrenalcocktailen (1 dl färsk apelsinjuice, 1/4 tsk Cream of Tartar = vin-sten eller bikarbonat och 1/4 tsk havsalt) klockan 10.00 och 14.00 på tom mage för att balansera elektrolyter.

3. Börja med Fiskleverolja (1 tsk Nordic Naturals Arctic eller 1 tsk Rosita) för animaliskt a-vitamin (retinol).

4. Börja med whole-food vitamin C-tillskott (Innate Response-tabletter eller Pure Radiance Synergy-pulver: 400 - 800 mg / dag (nyckelkälla för koppar).

5. Börja att använda moder jords källa för B-vitaminer:
- Ta ½ tsk av Bee Pollen
- ta 1 - 2 tsk riskli (var noga med att ta bort det från andra livsmedel)
- ät 4 - 6 gram nötsköttlever varje vecka
(Forskning visar att flera B-vitaminer är nycklar för Cp-produktionen. Vänligen få dem som noterat ovan :) B2 (Riboflavin) - Nyckeln till Cu / Fe-reglering i levern; B5 (Pantothenate) - stöder produktionen av vitamin C; B7 (Biotin) - Nyckeln till Cu / Fe-reglering i levern.

6. Börja använda Silica (Diatomaceous Earth = Kiselgur) som stimulerar ökningen av Cp! (Börja med 1 tsk i vatten i början eller slutet av dagen, och arbeta upp till 3 tsk [1 msk] varje dag.) Här kan ni läsa om detta undermedel: Det är en lera som är malt till pulver som man kan blanda ner i vatten och dricka men även använda till annat. Jättespännande! Läkande och avgiftande! 

7. Börja med Bor (1 - 3 mg / dag, eller tillsätt 1 msk borax till magnesiumbad) - hjälpmedel i syntes av Cp och reglering av Fe.

8. Börja med Taurin (500 - 1000 mg / dag) Stöder lever kopparmetabolism.

9. Börja med ursprunglig kost - HÖG andel fett och protein och LÅG andel kolhdyrater  = LCHF. Bra för kopparabsorption. 

10. Börja med Jod (OBS! Först måste Mg RBC & Se RBC vara optimalt) tills dess tillsätt jodrika livsmedel som kelp, tång, kammusslor, torsk, ägg, tranbär, etc. i kosten.


Ytterligare faktorer som ska beaktas avseende ceruloplasmin (Cp):


* Klorerat vatten är dåligt för koppar och magnesium, och ger svårigheter med Cp-   produktionen.

* Hög dos av Zinktillskott BLOCKERAR kopparabsorptionen, vilket minskar Cp-produktionen.
* Molybden är känt för att binda koppar och BLOCKERA Ceruloplasmin-produktionen.







Här kommer en lista över de tillskott som rekommenderas ovan som går att köpa på nätet:

OBS! Köp inte över 300 kronor i taget på Iherb - så slipper du att betala tull. Det är bättre att köpa flera paket istället. 

1. Magnesium: 

Jigsaw Magnesium malat finns på Femaleshop i Sverige.  (399:-) 
Pure Encaps Mag Glycinate finns på Iherb.com men slut för tillfället. Alternativ är Doctor's Best. 
Magnesiumolja finns också på Iherb.

2. Adrenal Cocktail: Välj en EKOLOGISK apelsinjuice, då just citrusfrukt är mycket bekämpningsmedel i. Vinsten kan man köpa där man gör vin, finns här på nätet. Finns även på Iherb om man ändå handlar där. Havssalt hittar du också på Iherb men finns även i Sverige. Celtic är den som jag vet är bäst.

3. Nordic Naturals Cod Liver oil finns på Iherb - det finns flera olika så jämför pris och hur mycket det är i dem. Denna smakar apelsin. Jag lovar att naturell smakar verkligen fisklever!
Jag köper på Apotea med citronsmak. Rosita Fiskleverolja ska vara marknadens bästa och det är den säkert med tanke på vad den kostar och att den är naturell. Jag har provat en sked...sedan fick min son dricka upp den.

4. Innate whole-foods C-vitamin finns på Iherb och kostar JÄTTEMYCKET! Ett billigare alternativ är Pure Radiance  men då får du ta högre dos. (Jag har tagit fel sort så jag måste byta.)

5. Naturens egna b-vitaminer:
    Bi-pollen finnns på Iherb från ekologiska biodlare. 
   Från Sverige kan du köpa bland annat på Apotea eller Bodystore till exempel.
   OBS! Det smakar SÖTT så är du sockerberoende behöver du vara otroligt medveten om detta!

   Då kan alternativet vara att köpa kapslar som jag hittade här.
   Riskli kan du köpa på nätet och Tocos verkar vara det bästa märket. Finns även på Iherb. 

   Lever finns också i mataffären men ja, att äta lever är inte alla som fixar - köp åtminstone               leverpastej eller mal ner det ihop med köttfärs så har du fått i dig det.
Det är svårt att hitta kravmärkt lever men det finns på nätet om man söker, som man kan beställa hem.
Jag hittade faktiskt lever på kapsel om man känner att man MÅSTE få i sig detta, vilket jag vill göra så Solgar har denna produkt med lever på Iherb.  (OBS! Notera att den även innehåller B12)

6.  Här har jag köpt Diatomaceous Earth: Med frakt kostar det ca 200 kronor. Det smakar "inget" och jag dricker det i mitt glas vatten på morgonen. 

7. Bor hittar du på Iherb för en billig peng. 3 mg/kapsel. 

8. Taurin på 500 mg här och 1000 mg här, på Iherb.

9. LCHF! Inget snack! 😄

10. Ät jodrik mat!

Jag behöver byta ut lite av mina tillskott som jag skrivit om förut på bloggen - byta ut mina c-vitaminer till exempel som inte är whole food. Ska köpa leverkapslarna och det som jag inte har hemma också. 

Man kan ta saker i etapper så blir det inte lika mycket på en gång. Börja med magnesium och kosten oavsett! 

Tänk på vad Morley Robbins säger i början av sin film - det här gäller ALLA - stor, liten, gravid, gammal och ung!