lördag 1 november 2014

LCHF på Café Kosmos

Igår träffade jag min dotter efter jobbet för att "fika på stan" och det kan ju vara ett rent projekt i sig när man äter LCHF. Det finns några säkra kort och däribland är Café Kosmos ett sådant som har lchf på menyn. Men något har hänt sedan jag fikade där första gången. Kvalitén på maten har blivit sämre och sämre och igår blev det verkligen ett bottennapp.
De har en standardmeny och en bas varje vecka och den här veckan var det Broccolistuvning.
Det är ju gott? Åtminstone den jag gör själv...
Vi beställde hamburgare och med veckans bas: Broccolistuvning.
Jag ville också ha en kopp kaffe med grädde och killen tar fram spray-grädde??? Jag bara tittade på honom och frågade om jag kunde få riktig grädde istället för kemikalier? Han såg lite förvånat på mig och skakade på huvudet att nej, det här var den ENDA grädden de hade. Okej, jag sa nej, då får det vara.
Efter en ganska lång stund kom maten. Två överdimensionerade, djupa tallrikar och där i låg det något som såg mer ut som en "spya" än mat. Broccolistuvningen var en grågrön gegga och på den var en hamburgare med en ostskiva på - och en plastbukr med dressing MITT I stuvningen!
Eh? Varm plast i varm mat är direkt hälsofarligt. Jag tog upp min "burk" ur stuvningen och frågade om jag kunde få en tallrik att sätta den på istället för att den skulle stå mitt i stuvningen.
Det fick jag.
Första tuggan dottern tog så säger hon: - Det är ju inte ens varmt!
Jag smakar och nej, min mat är inte varm heller.
Vi säger till och ska få ny mat.
Vi väntar ca 10 minuter och får två "nya" portioner och denna gången med dressing på en liten tallrik bredvid.
NU kan vi väl äta?
Ja, det gjorde vi men alltså...maten var fortfarande inte varm och min hamburgare var rå i mitten.
Vi åt för vi var hungriga men ingen av oss njöt. Broccolin var sönderkokt och smaken påminde om pulversoppa. Sådan där man kan få på sjukhuset.
Jag är "glad" att jag inte beställde räkor eller tex chevre-ost som tillbehör för jag såg hur detta hade simmat runt i den grågröna spyan...


Går man in på Café Kosmos sida så ser maten så fräsch och god ut, eller hur? 

När vi skulle gå frågade killen om maten smakade bra och vi svarade i kör: - NEJ, den var riktigt äcklig.
Han blev ju lite förskräckt och jag förklarade varför jag ansåg att den var dålig. Sa också att jag tyckte de kunde sudda bort LCHF från menyn för de har absolut inte förstått konceptet eller annars faktiskt LÄRA sig vad LCHF är.
Det hade kunnat vara jättegott:
Hamburgare med en fräsch sallad till.
En coleslaw
Tillbehör med avokado, oliver, fetaost, salladsblad.
En paj på något gott.
Fröknäcke eller något annat lchf-bröd
etc.
Hur svårt kan det vara liksom?

Kan ju meddela att jag inte kommer besöka detta ställe igen. Kan man inte ens få kaffe med riktig grädde, då ska man fundera på vad det är i en så kallad stuvning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar