tisdag 5 november 2013

Vad ska vi äta?

Den vanligast förekommande frågan i det här hemmet och antaligen i alla andras är den ständiga frågan om vad man ska äta till middag...när man som jag, lagat mat nästan varje dag sedan tidig tonår så blir man helt "tom" i skallen ibland. Särskilt när inte kroppen skriker att den vill ha något särskilt. Det är så lätt när man bara känner att idag MÅSTE jag äta __________, annars dör jag! Det händer ju men inte varje dag.
Här är ett litet knep som jag använde mig av när barnen var små: Jag gjorde en basmatsveckosedel som vi höll oss till. Jag gjorde en ny igår och den ser ut så här:
Måndag: Köttfärs
Tisdag: Soppa   (barnen äter fisk i skolan på tisdagarna)
Onsdag: Korv
Torsdag: Fisk    (barnen äter soppa i skolan)
Fredag: Fredagsmys!
Lördag: Långkok (helt kött tex)
Söndag: Paj eller gratäng

Har man en sådan veckomatsedel så behöver man inte stå klockan sex på kvällen och titta in i frysen där allt ligger fryst utan man kan redan kvällen innan ta fram just den basvara som ska tillagas dagen därpå.

Så vad åt vi idag då, på soppdagen? Frågan uppstod igår: Vilken soppa? Det är mycket lättare för ungarna att komma på vilken soppa de vill ha en bara fråga vad de vill äta nästa dag.
Jag fick två svar, från mina två hemmaboende barn: - Purjolökssoppa och Broccolisoppa. Purjon vann eftersom vi har ätit Broccolisoppa ganska många gånger.
Ut på nätet och googla och hittar följande recept på ICAs sida. 
Detta recpet utgick jag från men ändrade så det passade lchf.

Fyra portioner:
2 purjolökar
2 msk smör (minst)
2 hönsbuljongtärningar (hittade ingen tillsatsfri grönsaksbuljong i affären)
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
5 dl vatten
salt och svartpeppar
muskot

Strimla purjon fint, fräs den mjuk i smöret. Salta och peppra lite. Häll på vatten och lägg i buljongen. När det kokat i tio minuter häll i grädde och creme fraiche och riv ner lite muskot. Låt det småputtra i ytterligare tio minuter.

Eftersom vi inte äter smörgåsar så var ju frågan vad vi skulle ha till...och svaret kom på FB, då en av mina vänner lagt ut bilder på laxrullar med wasabi och hittade receptet på lchfreceptsidan. 
Jag gjorde ju på mitt sätt naturligtvis:

Jag använde rökt lax, Philadelphiaost och pepparrot som smaksättning istället för Wasabi. Var inte rädd för att pepparrotssmaken blir för stark, det krävs ganska mycket för att det ska "bränna".
Jag strödde ut sesamfröna direkt på plastfolien och lade sedan ut laxskivorna och sedan rullade jag ihop allt. Funkade bra, det med och blev ett gott tillbehör till soppan.


Morgondagens middag är redan löst: Ungsbakad falukorv med blomkålsmos! :-D 

Och så här blev den middagen:


Jag tycker det är väldigt jobbigt att tröka ner ost och tomare i en korv som man gör traditionellt så jag valde att skära hela skivor av korven och sedan lägga ost, tomat och senap mellan i en pajform. Den fylldes precis och jodå, det smakade väldigt bra! :-) 
Mina hemmaboende barn (Samantha och Adam) har åsikter om vissa matdagar: Samantha äter inte fisk och kyckling och Adam älskar kyckling och jag älskar fisk, så ibland blir det lite "krig" om vad vi ska äta på just fiskdagen, så ibland grillar jag kyckling till Adam och Samantha får hitta på något själv även om hon tycker att fisk är gott. Hennes inställning till fisk är att man helst ska fiska den själv för hon tycker inte att haven ska skövlas på fisk och jag håller med. Köper främst "rättvisemärkt" fisk men lax är det svårt att göra det med och insåg när jag läste ett inlägg om odlad lax att den är riktigt, riktigt dålig att äta. Det är mer Omega6 i den än Omega3 som är den nyttiga oljan i fet fisk. Trist men sant!