fredag 13 november 2015

Proteinbrist

Jag har vid några tillfällen tagit upp vikten av att äta bra protein för att kroppen skadas om vi äter för lite protein, för mycket fel protein etc. Är man överviktsopererad får man veta att man ska prioritera protein och de flesta äter en extra skiva skinka på mackan eller en burk kvarg om dagen...och jag har alltid tänkt att det där räcker inte. Själv har jag, sedan jag började med lchf prioriterat det animaliska proteinet i form av ägg, och protein från fisk, skaldjur ,kyckling och rött kött. Tanken på att minska mitt proteinintag med tex en köttfri måndag känns helt fel. När jag testade att köra strikt lchf första gången lade jag in allt jag åt i en app och lärde mig snabbt att jag inte skulle äta mer än max 80 gram protein och betydligt mer fett än jag dittills fått i mig.
I min jakt på bra tillskott så hittade jag ett proteintillskott på Iherb. Jag har kollat och letat förtvivlat efter ett rent proteintillskott i Sverige men det finns inte mer än det som vi köper som Gelatin här i Sverige och ja, det finns ekologiskt sådant, precis som det jag hittade på Iherb.
Jag tänkte att jag måste testa detta för att få ordning på mitt tunna hår och mina krokiga naglar och aldrig trodde jag att jag skulle uppleva detta:

Efter flera  år med mitt Karpaltunnelsyndrom i handen som inte blivit bättre ens med lchf och viktnedgång så har jag efter ca två månaders Kollagen-tillskott slutat använda min handskena på nätterna och peppar, peppar -jag har inte haft kramp i handen på flera dagar. Känseln i tummen som försvann för ett halvår sedan har sakta börjat komma tillbaka. Tummen är fortfarande lite stel och svullen men jag har INTE ont och jag har INTE kramp! Jag har dessutom inte ont i axlarna som jag haft i flera år också! Håret växer lite fortare, naglarna är fortfarande krokiga men känns lite hårdare...
Det här kommer jag fortsätta att ta!
Jag mixar ner ca fyra msk i mitt fettkaffe på morgonen men det går precis lika bra att blanda ner det i vanligt vatten. Det är helt smaklöst och löser upp sig snabbt.
Jag har aldrig haft proteinbrist enligt mina blodprover men albuminent som är just en indikation på proteinbrist ligger på 37 som ligger i den nedre gränsen.
Jag rekommenderar verkligen detta tillskott eller liknande gelatin-pulver.

Rättelser! Jag har googlat lite mer och hittade en pdf-fil om Kollagen och ett tillskott som faktiskt finns att köpa i Sverige som heter Genacol men jag kommer ändå att köpa det som jag började med från Iherb med tanke på att det svenska kostar närmare 400 kronor för en månad och det som finns i USA är hälften så dyrt. Jag kan alltså köpa två burkar med detta för samma summa.
Jag lärde mig dessutom en sak till: DET SKA TAS PÅ KVÄLLEN INNAN DU LÄGGER DIG!
Orsaken är att kroppen jobbar med att bygga upp just alla de vävnader som behöver kollagen när du sover.
Så nu får det bli min lilla kvällsdrink tillsammans med rejält med vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar