söndag 6 oktober 2013

Förfinat Sesamknäcke

Sesamknäckebrödet som jag började baka i somras då jag fick receptet av en av Samanthas dåvarande grannar har jag förfinat lite. Det är ju ett otroligt lätt recept men jag kommer på lite grejer varje gång jag bakar det. Det har blivit en klar vinnare här hemma och alla ungarna gillar det, även Adam som aldrig gillat några av mina brödbaksförsök.
Grunden är för två plåtar:

5 ägg
ca 3 dl riven ost
400 gram ekologiska Sesamfrön
ca 2 msk pumpafrön
ca 1 msk chiafrön
2 tsk gurkmeja
1,5 dl Ghee istället för Rapsolja
2 tsk Himalyasalt
1 tsk joderat havssalt
lite chiliflakes

Varför jag valt gurkmeja kan du läsa här 
Vad är och varför har jag valt Chiafrön kan du läsa här 
Varför jag valt två olika sorters salt är för att Himalayasaltet är renare än andra salter och det andra saltet för att få i oss jod.

Vispa ihop ägg, fett, salt och krydda.
Riv osten på den fina sidan och blanda ner i äggsmeten med en sked/slev.
Häll i fröna och blanda ihop det så allt är bra blandat.

Innan du breder ut knäckesmeten på bakplåtspapper, olja lite direkt på plåten innan du lägger på bakplåtspappren. Då glider de inte iväg när du smetar ut smeten. Använd en slickepott när du smetar ut för smeten fastnar inte på slickepotten.

Grädda i 20 minuter på 180 grader.
Ta ut dem och dela dem, jag använder en pizzaslizer. Vänd på dem och lägg dem på ugnsgallret. När båda plåtarna är klara - ställ i dem på gallret i eftervärmen.
Orsaken till att man vänder på knäckebitarna är för att de ska även torka underifrån.
Lägg dem i en brödkorg och ställ in dem i skafferiet. De håller sig i flera veckor.
Nu har du ett gott underlag att lägga den goda osten på eller vad du nu gillar att äta som pålägg! Min favorit är Brieost med salami och majonäs som ni nog redan vet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar