söndag 6 oktober 2013

Shopping!

Ibland får jag idéer om att jag SKA ha en sak. Det får ta den tid det tar men till slut så har jag det!
En sådan sak är t ex en vit täckjacka. För många år sedan köpte jag en svart, lite tunnare täckjacka med luva och redan då fanns det samma modell i vitt men nä, den vågade jag inte köpa av en enda anledning - man ser tjockare och större ut i vitt än i svart. Så det blev en svart. Älskade den för den var så bra att ha på vår och höst när det var ruggigt ute. Den var också mitt maxi-mått - om den började bli trång så visste jag att jag hade gått upp i vikt och när den var lite stor så hade jag gått ner lite...men ja, till slut var det bara att inse att den blev FÖR stor!
Efter det hittade jag faktiskt ingen tunnare täckjacka med luva som jag ville ha eller som passade mig...tills häromveckan! Det tog några år och jag älskar den! Den passar perfekt och jag känner mig inte stor och tjock av en enda anledning: - Jag är det inte längre.
Jag har tappat ca fem kilo sedan i augusti och samtidigt har jag
 insett att kroppen förändras mer på fem kilo nu än på tio kilo
förut. Dessa kilon tog bort det sista fettet på mina axlar så nu har de blivit knotiga och jag har bestämt mig för att börja bygga upp lite muskler. Min son visade mig hur jag skulle göra för att bygga enkelt och utan verktyg.
Ställ dig mot en vägg med rygg, axlar och fötterna mot väggen. Sätt ut armarna mot väggen så armbågarna är mot väggen också och så höjer du sakta uppåt och sedan neråt. Du SKA ha ryggen mot väggen, det är då det börjar hända något. Gör tio stycken.
Jag testade igår och gjorde fem, den femte var faktiskt jobbig. Ja, jag har inga muskler! Ha ha ha! Det stämmer ju inte för jag orkar både bära, jobba och dona i trädgården mer än många andra men jag gillar inte knotigheten faktiskt. Trodde jag aldrig, aldrig någonsin att jag skulle tycka om mig själv.
Jag och dottern har bytt badrum med sonen, så nu har vi det större badrummet och han det mindre. På det stora badrummet finns det en spegel mitt emot toaletten så jag ser mig själv varje dag i alla former - naken, påklädd, halvklädd etc. Jag har ju tyckt att jag är alldeles för rynkig och har massor med hängig hud men har också insett att det inte är så himla hemskt som jag tyckt hela tiden. Visst, kan ju inte precis skryta med fina tuttar men att se "gles mellan benen" är som en revolution i skallen. Jag är nätt och har fina former och jodå, huden hänger omkring mig men man ser linjerna...jag mår bra av att se min erbarmliga kropp för jag vänjer mig vid den, sakta sakta.
Men det finns en negativ sak som jag börjat känna av den sista veckan:
- Varje gång jag äter nu "hoppar" hjärtat. Jag lägger handen ovanpå och jag känner hur det hoppar till. Jag hoppas att det inte är hjärtat men tyvärr är det nog faktiskt det. Dessutom har jag börjat hicka oftare och oftare när jag vaknar på morgonen och börjar dricka min kaffe-fett-frukost. Det släpper fort med att dricka vatten men ja, jag ser det här som ytterligare en komplikation pga min gastric bypass-operation.

Nu har jag fyllt på mitt minerallager med Magnesiumcitrat och Zink från Solgar som jag hittade i Hälsokostaffären här i Angered. Jag hoppas det hjälper för jag kan ärligt säga att jag fortfarande inte lyckats komma på vilken mineral jag saknar då mina naglar fortfarande är böjda över fingertopparna när de blir för långa. Det är bara att söka vidare om inte det här funkar.

Igår när jag vaknade hittade jag Oliver i Samanthas säng! Jag blev så glad!
Han flyttade till Oslo för några veckor sedan och jag jodå, jag saknar honom men att jag saknade honom SÅ MYCKET fattade jag inte förrän jag kastade mig över honom och kramade honom, då kom tårarna också. Det hjälper inte att Samantha bor här nu, det saknas ändå ett barn när Oliver inte är här. Vi har gått igenom så mycket, jag och mina barn, så vi är så tighta. Märker att Samantha också saknar honom mycket. Det är tur att han verkar sakna oss också så han kommer hem med några veckors mellanrum .
Igår passade jag på att dra med mig de stora barnen till centrum för att fylla på förråden för det var mycket som var slut. Samantha skrev en inköpslista, direkt dikterat efter vad jag sa...ha ha ha ha...
Nä, jag är inte ett dugg snurrig!
Köpte ingen gummiskrapa men däremot hittade jag en bra handkräm på ICA:
Jag lovar: Jag får torra händer så fort det blir en minusgrad och har provat allt möjligt och visst, det funkar en stund men jag vill ha något som håller längre än någon timme i taget.
Den här innehåller Aloe Vera, Shea och Mandelolja. En perfekt kombination verkar det som!
Rekommenderas.
Måste säga att det känns så BRA att ha råd att köpa mer och mer ekologiska produkter och mat. Igår hittade jag ekologisk paprika på Ica och för varje grej jag köper som det finns ett eko-alternativ för, så köper jag det. Nu har jag ett jobb och jag KAN köpa det. Vissa grejer kunde jag ju köpa förut också för det skilde inte så mycket men nu köper jag det  även om det är lite större skillnad på priset. Listan över eko-grejer jag köper blir sakta längre och längre.
Tokungarna fick för sig att köpa var sin Starbucks-kaffe på Pressbyrån på vägen hem för jag vägrade att köpa det när jag handlade på Ica. Jag smakade och FY FAN vad äckligt!
Det äckligaste var inte sockerchocken i munnen för det söta försvann i en mycket värre smakupplevelse:
- Det smakade kemikalier och typ kalk som lade sig som en hinna i munhålan och det tog ända tills jag kom hem innan den smaken försvann ur munnen. Hur kan folk tycka det är gott? Men det är ju klart, den mängd tillsatser jag äter idag är kanske 90% mindre än vad andra äter. Jag hade säkerligen tyckt det här var gott också för fyra år sedan. Nu är det inte ens värt en spänn i min värld.
Ingredienser: Mjölk 3 % fetthalt (75 %), Starbucks® kaffe 20 % (vatten och kaffeextrakt), socker (5 %), naturlig kaffearom, surhetsreglerande medel (kaliumkarbonat), stabiliseringsmedel (karragenan, guarkärnmjöl), emulgeringsmedel. Högt innehåll av koffein (47mg/100ml).

Kanske inte så konstigt att jag tycker det smakar konstigt... bläk! 

4 kommentarer:

  1. Den absolut bästa handkräm jag vet finns på apoteket. Det är Compeeds fotkräm (!) "Over night cracked heels". Helt fantastisk! Smörjer in mig på kvällen, det luktar i stort sett inegnting, går in i huden direkt och man blir len som en barnrumpa! :-)
    Tidigare hade jag stora problem med självsprickor på vintern, men de är som bortblåsta nu.

    / Susanne

    SvaraRadera
  2. Apropå torra händer - har Du provat med att då och då smörja dem - och kroppen i övrigt också för den delen - med ekologisk kokosolja (fetthalt 100 %) ?

    SvaraRadera
  3. Jag har provat som sagt var allt - allt från fotkrämer, handkrämer, olivolja, aloe vera etc. Jag har kokosolja sedan fyra år tillbaka och det funkar bra på fötterna och i maten och på huden men inte på händerna. Brukar "dränka" dem i olja medan jag smörjer in resten av kroppen men nej, det funkar inte på händerna mer än just när jag smörjt in dem. Är man kvinna och lärare så tvättar man händerna ofta, och på jobbet är det mycket papper + torr luft. Handkrämen jag köpte nu fungerar faktiskt fortfarande. Jag är supernöjd. Hade alltid fotsprickor och dessa är borta med kokosoljan däremot.

    SvaraRadera