söndag 6 oktober 2013

Torskrygg i ugn med spenat

Reklam påverkar även mig och särskilt matreklam. De senaste veckorna har Arla gjort reklam för deras nya färskost och det visas en fiskrätt med färskost och jag blir så sugen varenda gång!
Jag bara måste laga fisk i ugnen med kräääämig ost!
Nu har jag inte hittat denna färskost i affären än men det finns ju redan en färskost som funkar så bra ändå: Philadelphiaost.
Köpte två paket med rättvisemärkt torskrygg på Ica för 160 kr och idag skred jag till verket.
Jag förvällde en påse fryst blomkål och lade även i hackad spenat i slutet på koktiden.
Silade av spadet och mosade ihop det med 200 gram Philadelphiaot och ca 2 dl finriven ost, salt och peppar.
Detta lade jag i botten på en smord ugnsform och spred över lite finskivad, färsk purjolök.
Sedan fyllde jag hela formen med torskryggsbitar. På fisken smetade jag ut en röra på:
400 gram Philadelphiaost blandat med salt, peppar, 2 msk pepparrot från tub, 2 tsk citronsaft, 3 msk Ghee. (Kan lika gärna vara vanligt smör)
Strödde resten av den finskurna purjon ovanpå och några rejäla klickar smör på toppen.
In i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter.
Det blev lite vattnigt i botten ändå men oj, vad gott det smakade!
Hade kunnat kräma på lite mer pepparrot för mer hetta men fisken blev perfekt, den skivade sig precis så där som den ska när den inte är överkokt.

3 kommentarer:

  1. Hej! intressant blogg man snubbla över!! grymt jobbat med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du uppskattar min blogg och mitt "jobb"! :-D

      Radera