tisdag 17 september 2013

Den nya superdieten!


En av mina vänner på FB hade delat ovanstående bild och jag tycker att den är ganska talande när det gäller begreppet diet. Hur många tusentals kronor, tid och energi har inte lagts på omöjliga dieter? Undrar hur mycket pengar det läggs på Nutrilett, Modifast, Camebridge-soppor och allt vad det heter. Lägg till alla piller som både kan köpas på nätet, i Hälsokosten eller på recept? Samtidigt ratar man lchf-tänket för det är så FARLIGT! 
Såg att Annika Dahlqvist hade skrivit idag att den intelligenta människan väljer lchf medan de dumma väljer lågkalori - och lågfettkost. Det är ett ganska provocerande uttalande och det kommer hon få skit för anar jag men samtidigt kan jag hålla med henne - ALLA inom överviktsprevention och sjukvård talar om den explosion av sjukdomar och övervikt som skett de senaste årtiondena. Fler och fler inom området hittar vägen ut ur sjukdomar och övervikt genom att utesluta/minska kolhydraterna och stärkelsen och sakta vågar sig på att äta mer fett i form av smör och kokosolja etc. 
Andra håller envetet fast vid kaloritänket och kämpar sig blodiga med att gå ner några kilon i vikt, springer som en tok i skogen och tappar orken efter en period och vad händer...ja, kilona kommer tillbaka. Ja, de skulle komma tillbaka på mig med OM jag slutade äta lchf och började knarka kakor, bröd och pasta igen -det vet jag! Därför är det så otroligt viktigt att inse att man inte kan hålla på att banta för det klarar man bara i perioder = jojobantning. Samtidigt som man håller på med sin diet så skadar man sina inre organ mer och mer och det slutar med att man blir sjuk. 
Just nu är jag sjuk - jag är förkyld! Det känns superkonstigt att vara förkyld för inom lchf-världen är man inte förkyld! Fast okej, jag är inte helt utslagen men tillräckligt sjuk för att inte orka gå till jobbet. Anar att senast i övermorgon är jag tillbaka på jobbet. Anar också att jag antaligen inte kommer få någon mer förkylning den här hösten och vintern. Stork i korken? Jag? Näääää! *S* 
Tillbaka till tanken på dieterna och tänker på alla kommentarer i gastricby-passgrupperna på FB. Jag är absolut inte poppis i dessa grupper och många mailar till admin och klagar på mina pekpinnar. Oj, kör jag med pekpinnar? Antagligen för när folk skriver och berättar att de provat ALLT och gett upp och ser gbp-operationen som den sista utvägen så har de definitivt inte funderat på orsaken till sin övervikt. Eller jo, alla vet varför de är tjocka men att säga att man provat allt innan man insett att man inte KAN äta den typen av kost som orsakat övervikten -någonsin mer - det är mer skrämmande än att skära upp magsäcken tydligen. 
Där håller jag med Annika Dahlkvist - enbart de "dumma" lägger sig under kniven på 2000-talet när det faktiskt både finns kunskap och hjälp att sluta äta skiten som orsakade skadorna. 

                                
Vi kan inte lösa problem genom att använda oss av tankesätt som vi använde när vi skapade problemen. 
Det är så uppenbart och likt förbannat fortsätter både vård och människor, envetna intill galenskap att köra samma tankesätt, samma metoder och få samma resultat! 
Jag får skit för att jag också är opererad och ja, men det finns EN skillnad: - Hade någon viskat Atkins för mig för 18 år sedan så hade jag kastat mig över Atkins bok som jag läste 15 år senare. Jag hade anammat tankarna och provat för vad hade jag att förlora det året jag vägde mellan 150 - 170 kg? INGET! 
Jag var ju beredd att dö liksom och jag visste även att jag kunde dö OM jag opererade mig. Ingen kan påstå att man dör om man provar att utesluta kolhydrater och stärkelse. Nej, faktiskt inte, även om många "hört" att man kan det samtidigt som de utan problem stoppar i sig en Nutrliettbar med glukossirap, sötningsmedel etc. Jag fattar det inte! Eller när kollegan rynkar på näsan åt mina ägg med smör på jobbet, samtidigt som hon själv drar i sig mackor med mjukost där det t ex innehåller:
"Hårdost, vatten, räkor (10%), smör, mjölkpulver, mod. potatisstärkelse, smältsalter (E339, E452, E450), konserveringsmedel (E202)." (Lyckans Räkost, Kavli) 
Vem ska rynka på näsan åt vem? 
Vad krävs för att ändra sitt tankesätt? Jo, att vända på det, tänka utanför "boxen" eller faktiskt ta till sig andra människors tankar som tänker precis tvärt emot vad man själv tänker. 
Testa - du dör inte av det! Däremot kan hela din verklighet komma i gungning eller rent av göra dig både frisk och normalviktig. 
Det var dagens pekpinne! 





1 kommentar: