torsdag 12 september 2013

Gratäng med Savoykål

Var så sugen på en paj men samtidigt så var jag så trött idag efter jobbet att jag kände att jag inte orkade stå längre än nödvändigt i köket...det får bli en gratäng!
Hm...går in hos grönsakshandlaren på torget här hemma, rafsar åt mig några tomater, salladslök och när jag står i kön till kassan så plockar jag åt mig en Savoykålshuvud. 
In på Netto och fylla på förrådet av grädde och hitta någon protein att ha i gratängen - det fick bli bacon...och så hem!
Smörade en gratängform, och strödde lite mandelmjöl i botten.
Satte på ugnen på 200 grader.

För ungefär 4 personer (hungriga)
Ingredienser:
1 litet savoykålshuvud
3 salladslökar
3 paket bacon
1 dl creme fraice
3 dl grädde
ca 3 dl riven ost
ett paket fetaost
2 tomater
smör
mandelmjöl

Strimla kål och lök, klipp baconet i ca 1 cm breda strimlor. Stek först bacon lagom krispigt. När baconet är lagom stekt, lägg i kålen och löken. Peppra, salta och ha gärna i lite chili och muskot.
Vispa ihop creme fraiche, grädde och ägg. Salta och peppra lite.
Lägg lite riven ost i botten på gratängformen, sedan kål, bacon och lök. Över allt lägger du resten av osten. Skiva två tomater och lägg dem över och smula fetaosten över tomaterna. Dutta på lite smör och sätt in i ugnen.
När fetaosten har fått lite färg är gratängen klar. Ca 40 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar