onsdag 4 september 2013

Bahji med raita

Jag älskar ju att odla och jag älskar att laga mat och något jag älskar jättemycket är indisk mat! Gud, så mycket kärlek det fanns i den meningen! *S*
Kollade på Trädgårdsprogrammet som gick på tvåan ikväll och Tarek lagade indiska lökbollar och jag blev väldans intresserad av att testa detta a la lchf:


För att försäkra mig att inte receptet försvinner ut i etern så ligger orginalkopian här:

INGREDIENSER                 

cirka 4 st buntlök
2 st chili (efter smak)
2 klyfta(or)vitlök
1 tsk torkad chili
1 tsk kumminfrö
1 tsk korianderfrö
1 tsk gurkmeja
2 msk rismjöl
(byts ut mot kokosmjöl)
2 dl kikärtsmjöl
(byts ut mot mandelmjöl)
lite vatten
salt
olja till fritering (ekologisk, kallpressad, svensk rapsolja)
Raita:
2 dl avrunnen yoghurt (rysk)
1/2 dl hackad färsk mynta
saften av en halv citron
10-15 cm gurka – riven
lite salt
(Jag kommer säkerligen även ta i rostad spiskummin som jag gjorde sist jag lagade indisk raijta) 

SÅ LAGAR DU
Onion Bahji
Strimla lök, vitlök och chili fint. Ta även med den gröna blasten från löken. Salta lätt och krama in saltet ordentligt. Låt stå i 5 minuter så att vattnet från löken släpper. Mortla alla kryddor och tillsätt dem till löken. Tillsätt rismjöl och kikärtsmjöl. Knåda samman till en klibbig smet. Det skall gå att forma bollar av smeten, men den får inte vara torr. Tillsätt lite vatten om så behövs. Smaka av så att saltmängden är lagom. Forma till bollar och fritera dem i het olja, cirka 170 grader tills de är gyllenbruna. Låt rinna av på papper och servera genast med raita.

Raita
Salta lätt den rivna gurkan och pressa ur vattnet. Blanda samman med de övriga ingredienserna.

Ååååh, det här ska lagas i helgen, lagom tills min bror kommer med sin sambo!
Måste köpa något gott att dricka till också!
På lördag ska vi gravsätta pappas urna...lite mindre roligt så vi får "passa på" att äta något gott! 

2 kommentarer:

  1. Jag blev också jättesugen på att testa det receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har provat ikväll och visst, det smakade gott men...det gick INTE att fritera dem, de ramlade isär så jag tog resten och "bakade" dem med oljan i muffinsplåten jag har men ja, de är lösa. Inser att mandelmjöl inte håller ihop något, så jag funderar på att ta kokosmjöl, ägg och ev. fiberhusk. Jag får prova mig fram till vad jag kan blanda ihop så det går att fritera dem.

      Radera