söndag 15 september 2013

Fläsklägg med lågkolhydrat-rotmos

Blev så glad när jag såg att Netto sålde Fläsklägg den här veckan. Sonen har tjatat med jämna mellanrum att han är sugen på rotmos så jag har haft just Fläsklägg i huvudet ett tag. Här finns både ben, fett och hinnor - alla de aminosyror som vi går miste om när vi bara äter muskelkött.
Igår blev det av!
För att få köttet mört och gott gjorde jag följande:
Skölj köttet under rinnande, kallt vatten.
Lägg köttet i en gryta och täck med kallt vatten. Koka upp och skumma av.
Lägg i en morot, en lök, kryddpepparkorn, lagerblad och svartpepparkorn. Jag stoppade även i lite kumminfrön, fänkålsfrön och korianderfrön.
Köttet fick koka under lock i tre timmar. Då var det så mört att det föll isär när jag försiktigt tog upp det ur fonden.
Jag silade fonden ren från grönsakerna och kryddorna för att koka det som skulle bli "rotmoset":
Jag kokade ner
2 morötter
1 en liten kålrot
1 litet blomkålshuvud
Skär morötter och kålrot i små bitar så de mjuka samtidigt som blomkålen.
När de var mjuka silade jag av dem från fonden, hällde ut fonden och mosade ihop grönsakerna med en rejäl klick smör, lite salt och svartpeppar. Mer än så behövdes inte och moset blev riktigt gott!

Idag blir det matrester på fläsklägget och surkål!

Hur det blir har jag inte bestämt i skrivandes stund.

Samtidigt som fläsklägget fick puttra på spisen höststädade jag min lilla gård och passade på att skörda min Svartkål som växt sig för stor för min lilla odlingskrage. Måste bygga högre takramar nästa år! :D
Funderar också på att göra en liten örtagård på utsidan. Tror jag kan få ha den ifred faktiskt.
Min svartkål...som ska rensas! 

Jordgubbsplantorna har tagit sig bra. Blir nog en god skörd nästa år.
Det konstigaste är nog att det fortfarande finns jordgubbar i september!
Sniglarna käkar upp dem men ändå! 

Isis ville vara med på ett hörn också! 

Hittade ganska mycket löss bland min svartkål och kålmaskar och annat otyg.
Men det blev en del ändå - hela diskhon var full!
Det blev tre stora påsar med förvälld kål som nu ligger i frysen. 


Idag trampade jag iväg till kyrkan för en gångs skull, enbart för att rösta bort chansen att Sverigedemokraterna tar sig in i kyrkan - då åker kyrkan bakåt i tiden med typ tusen år. Då blir det ingen hjälp för utsatta familjer, kvinnor, flyktingar och kvinnliga präster inte! De skulle också få 100 000 i partistöd om de kommer in. Det gillas inte! 
På vägen hem hade någon kastat ett soffbord som jag plockade med mig hem för storleken passar perfekt till min nya soffgrupp. Fick köpa en annan då den jag köpte i våras hade något slags klister på sig som bara blev värre och värre. Till slut insåg jag att det inte gick att få bort - oavsett vad jag försökte med. Nu bor den hos min väninna och jag sitter numera i en svart skinngrupp som är jättefräsch och skön. Bordet ska slipas, sänkas lite och målas i svart eller vitt. Det får dottern bestämma som den målare hon är! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar