söndag 12 maj 2013

Nu är byggprojektet igång!

På torsdagen förra veckan kom en liten lastbil lastat med mina brädor inplastade så fint, så fint.

Mitt brädpaket! 
Ta bort stenar och gräva upp de växter jag vill spara. 
Det riktigt kliade i fingrarna att få sätta igång och bygga mina odlingsbänkar och skallen var full med hur och när och i vilken ordning jag skulle ta tag i det här. Det är ju inte så jag gått och väntat på att få göra det här nu under en längre tid. Innan var det ett ekonomiskt hinder och jag har fått gilla läget och bara drömma om det...
På lördagen började jag med att såga till brädorna och olja in dem med träolja och börja gräva upp rabatterna.



 Att såga för hand är en konst i sig och började känna hur en blåsa började "växa" i handen så det gäller att mota Olle i grind - på med plåster och arbetarhandskar!

Manikyr och målade naglar är inte riktigt min grej! 
När jag oljat in brädorna så fick det bli rabattgrävning och på det var det bara att gilla läget och vänta tills nästa dag.

Cesar och jag tar en liten paus! 


Kunde inte göra så mycket mer förrän nästa dag! 
Avslutade dagen med att lägga gatusten runt som en grundram och rullade ut täckväv över. Det här kunde jag inte vänta med för då hade katterna haft det riktigt kul! 


 På söndagen var det dags att börja bygga ihop bänkarna. Jag erkänner: - Jag var baske mig nervös! Nu gällde det att hålla både spik, skruv och hammare rätt i mun!
Naturligtvis gjorde jag fel med första kortänden - jag vände den hyvlade sidan fel så det var bara att göra om men när jag väl gjort den första sidan så rullade det på rätt bra.
Lurade på hur jag skulle få ihop sidorna men genom att lägga första "lagret" hörn mot hör och slå i en spik i varje hörn så satt allt ihop för att kunna skruva ihop det utan större problem.

När bänkarna var ihopsatta var det dags att ta en paus för nästa projekt var att måla bänkarna innan jord skulle fyllas på...
Just det!
JORD! 
Har räknat både fram och baklänges för att få en uppfattning om hur mycket jord som krävs:
ca 1700 liter
Det är inget man hämtar hem från Bauhaus...
Nästa problem att lösa!

Under veckan har jag gogglat runt på nätet och insett att det finns flera företag som säljer stora kvantiteter med jord men det finns ett problem: Frakten. Att låna sonens lilla bil och hämta går men hur många vändor får man göra liksom? 
Men att få det hemfraktat i 1000-literssäckar är inte heller något jag kan göra för det är för dyrt helt enkelt...och vilka är öppna på helgen osv.
Till slut hittade jag det bästa stället: ALLT I MARK - där kan man fylla Ikeakassar och hämta hem jord. 
Så det första jag gjorde igår, lördag, var att åka till Allt i Mark och ...ja, vad inbillade jag mig? Att jord inte väger något? Fick hjälp att lyfta i mina ikeakassar i bilen (sonens bil) och när vi lastat i sex kassar så sjönk bilen betänkligt så där gick gränsen men priset då? Ja, en tia per kasse! Så nu vet jag att det inte är pengarna som är problemet utan det rent praktiska. Sonen tyckte att han och kompisen och kompisens pappas lilla lastbil skulle passa till detta uppdrag. 
Det får bli nästa helg! Först måla bänkarna, bygga takramarna, näta in takramen och sedan börja skyffla över den jord som finns i mina gamla pallkragar och från rabatterna. 
Bänken målad med oljelasyr i chokladfärg.


Första nocken! 
Bara nätet kvar! 
Var är vinet? (lördagskväll)




Idag, söndag, var det dags att fylla på den första bänken med jord, den jord som redan finns här hemma för att i övrigt beräkna hur mycket jord som kommer att behövas för att fylla båda bänkarna.

Det gick bra att lyfta av takramen! Men jag har missat en sak: Måste köpa hörnförstärkning , annars kommer ramarna att gå sönder.
Learing by doing! 

Mina jordgubbsplantor! 

De gamla pallkragarna 


Jorden är i bänken och fiberduk över. Här ska mina jordgubbar "bo". 



Testade att lyfta över trädgårdsgruppen jag hittade i containern till min blivande "myshörna" men nä, den är lite för stor så det får bli den mindre gruppen som får flyttas dit och den stora gruppen får stå där den lilla står nu. Ett senare projekt.
Hönsnätet ska bytas ut till viltnät och stagas upp med en 45x45 rakt över sedan.

Det får bli nästa helgprojekt!
Nästa helg får bli en upprepning av denna helgen då den andra bänken ska målas och byggas takram till.
Måste köpa hörnförstärkningar också.

Kan lova att jag är helt SLUT nu! Men jag trivs! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar