onsdag 1 maj 2013

Bauhaus och ByggMax är riktigt dåliga!

Har sedan länge drömt om att få bygga lite större odlingsbänkar på min lilla gård då de tre pallkragar jag har inte riktigt räcker och även står för mörkt. Bestämde mig förra hösten att nästa år, då SKA jag bygga odlingsbänkar och de ska stå där min gräsmatta är. Att ha gräsmatta är dödsdömt här hemma då min honkatt tycker att det är ett jättebra ställe att riva upp gräset och göra sina behov där så de sista två åren har halva min gård varit innätad för att katterna inte ska komma åt gräset men hur kul är det att inte ha fri tillgång till hela den yta som jag ändå betalar hyra för?
Så för någon helg sedan satte jag mig ner och ritade upp mina planer:
Tänk pallkragar men mycket större och en takkonstruktion med viltnät. 

Mina mått på odlingsbänkarna 

Hela min innergård så som jag vill ha den.
Så mycket mätande blev det och med tanke på hur totalt matematikdyslektisk jag är så blev det ett ganska stort projekt...nu var det bara materialet som behövdes inskaffas och räkna ut vad det skulle kosta - innan jag gav mig på att köpa något. Maxbudget : 1000 kr. 
Det första stället jag tänkte på att köpa brädor var ByggMax så jag ringde deras kundtjänst i veckan som var för att få en uppfattning om vad det skulle kosta i materialkostnad och ev. frakt. 
- ByggMax...
- Hej, jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med att tala om för mig vad er fraktkostnad är...
- Ja, det beror ju på vad och hur mycket du ska frakta.
- Ja, det är något jag också behöver hjälp med. Jag ska bygga tre odlingsbänkar, så jag behöver hjälp med att räkna ut hur mycket material jag behöver och även vad det kostar att frakta hem. 
- Ah, jag är inte utbildad att hjälpa dig med det...
- Okej, vad är du utbildad för då?
- Jo, alltså, jag är utbildad att tala om ifall sakerna finns på lager..
- Okej, om jag säger så här då. Jag köper brädor på 500 kg, vad kostar det då?
- Eh, ja, vi tar ut en kostnad på 800 kr och uppåt...
- Okej, så du menar att OM jag köper EN trallskruv så måste jag betala 800 kr för att få hem den?
- Ja
- Tack! Då vet jag exakt vad jag INTE ska göra...jag kommer INTE köpa något av er någonsin!
- Okej, ja, jag beklagar...
- Hej då!
SUCK!
Sätter mig framför datorn och försöker googla fram olika ställen som säljer byggmaterial och min kollega på jobbet tipsade om Woody i Angered. 
Ringer dit och då låter det HELT annorlunda! 
De vill att jag ska maila över mina ritningar och så ska jag få ett kostnadsförslag efter helgen. 
Efter helgen får jag materialkostnaden: ca 2000 kr
För dyrt! 
Ska jag bara ha råd att köpa material till EN odlingsbänk? 
Sitter och lurar och sonen föreslår att jag ska ringa sonens kompis pappa och snacka med honom om vart man kan köpa brädor billigare. Ringer och får förslaget att åka till Bauhaus. Dom är billiga och där får jag bra service...
Vi åker dit idag och möter EN kvinna som är betalningskontrollant vid utfarten för de som ska köpa byggmaterial. Ber henne om hjälp och hon ska ringa efter någon och vi väntar...och väntar...och väntar....till slut ger vi upp och åker därifrån. 
ByggMax nästa även om jag lovat mig själv att INTE handla på ByggMax. Kör in och letar rätt på en MYCKET stressad man som talar om direkt när jag visar mina små ritningar att de INTE gör några offertar...
- Va? Jag vill inte ha någon offert. Jag vill bara veta vilka brädor och vad det kostar - det vill jag ha hjälp med. 
- Som sagt var, vi gör inga offertar...
- Men, jag vill inte ha någon offert! Jag vill köpa brädor! NU!
- Gå in i butiken och fråga där, de kanske kan hjälpa dig.
Jag går in och det står EN liten kille i kassan och säger att jag får vänta lite. Medan jag väntar så kommer stresskillen in och den lille killen pekar och säger: - Kan du hjälpa henne?
Okej...samma man som INTE tänkte ge mig någon offert. Det här blir kul.
Han ser väldigt besvärad och räknar fortare än jag tänker och kommer fram till att jag ska ha typ 12 KUBIKMETER brädor som skulle bli typ 265 meter brädor...
- VA? Nääääe, jag vet att jga behöver max 81 meter brädor! Jag ska inte bygga ett hus!!!
- Men du säger ju att odlingsbänken är 360 cm lång och 160 cm på sidan och räknar du ut kubiken så blir det så mycket...
- Nä, det är något som är fel här. Även om jag inte kan räkna så bra så vet jag att det här är fel! 
Till slut inser jag att han räknar brädor både ovanpå och under och inte bara ramen - fast jag sa att jag ska ha en odlingsbänk och har en fin ritning framför näsan på honom. Han erkänner motvilligt att han tänkte fel. 
Han skickar ut oss till brädgården där vi ska leta rätt på 21x174-brädor. 
Vi letar, både jag och Oliver och Christoffer och vi hittar INGA! 
Går tilbaka till stresskillen och säger:
- Du, vi hittar inga brädor i den dimensionen du angav att det skulle finnas 5000 LPM (löpmeter) av. 
- Där ute till höger?
- Ja, det finns inga...
- Okej, då ligger de väl på lagret då...och inte där ute.
- Men tack för infon...
SÅ JÄVLA ARG JAG BLIR!
Jag går ut till grabbarna och säger högt och tydligt att vi INTE SKA KÖPA NÅGOT PÅ DET HÄR JÄVLA SKITSTÄLLET! Inte ens en skruv! 
Att vara kvinna och dessutom i KJOL blir bemött som en somalier hos Sverigedemokraternas årsmöte, känns det som. Jävla idioter!

Vi åker till Hornbach i stället - sista chansen! 
Väl ute på deras brädgård får vi träffa Robban som utan något som helst gnäll eller stress hjälper mig igenom varje moment i mitt byggprojekt och vi räknar, diskuterar och kommer fram till olika slutsummor beroende på vilken typ av bräda jag ska ha och slutsumman hamnar UNDER 1000 kr! 
Vi lämnar in en beställning och på fredag åker Peter, Christoffers pappa och hämtar med sin lilla lastbil och jag är såååå GLAD! 
I helgen kommer jag kunna börja med mitt projekt! 
TACK HORNBACH! Jag ska ALLTID köpa byggmaterial av dem även om det bara är en skruv hädanefter! 

Det blir däremot inte tre odlingsbänkar utan två istället. Känns mer lagom - två stycken i varje ände av den så kallade gräsmattan och så fixar jag antingen stenplattor i samma stil som de som redan finns eller skiffersten mellan odlingsbänkarna. En sak i taget nu. Längst bort där de tre kragarna står ska det bli en loungt och där ska mitt containerfynd stå som jag börjat göra i ordning med lite slipning och träolja: 

Nu har jag en plan, jag har material och nu ska det bli av! 

Aldrig mer ByggMax!
Aldrig mer Bauhaus om du behöver byggmaterial! 
Alltid Hornbach hädanefter! 
KONSUMENTMAKT! 




12 kommentarer:

  1. Det är väl inte byggvaruhusets fel att du inte vet vad för material du skall ha.

    Som att jag skall gå in på ica o fråga vilken grädde skall jag ha till denna maträtten och hur mycket skall jag ha?

    Bara för att man arbetar på en specifik arbetsplats betyder det inte att man kan varenda material sort eller hur den skall användas.

    Visst kan man vara stressad och räkna fel eller ta misste om lagerstatus osv, men saken blir nog inte bättre av att ha en uppretad kvinna framför sig som inte har en susning av vad hon vill köpa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh, om du går in på ICA och säger: - Jag tål inte laktos, vilken grädde finns det för mig, så lär jag få tips och hjälp eller hur?
      Eller går du in på en jeansbutik och säger: - Jag vill ha ett par byxor men jag vet inte vilken modell eller storlek, kan du hjälpa mig med det, så får du leta bäst fan du vill, menar du?
      Tror inte det, va?
      Jag visste vad jag ville ha men inte exakt mått tex. Trampade jag dig anonyma människa på tårna lite nu kanske? Vem sa att jag var uppretad när jag frågade? Jag blev uppretad efteråt kanske? Jag har nog mer susning än många andra men OM en kund inte har en susning så är det baske mig personalens uppgift att råda, tipsa och hjälpa. Det är därför de är anställda på företaget. Hade jag ägt butiken och mina anställda betett sig som dessa män gjorde igår så hade de fått sparken!

      Radera
    2. Tillägg: Varför kunde Hornbach hjälpa mig utan problem men inte ByggMax eller Bauhaus? Hornbach fick mina 1000 kronor och inköpet tog totalt en halvtimme. Det är rätt bra timpenning...

      Radera
  2. tex. laktos fritt finns i typ två olika sorter,
    jeansbutiken säljer jeans, jeans och jeans.

    Byggmax har XXXXXXX antal olika sorters varor.
    Man kan ha haft extremt mycket att göra, vara underbemannade och har lite svårt att stå och tjöta och räkna ut material med en som inte vet vad hon skall ha för material.

    Virke finns i måååånga olika varianter,
    hyvlat, obehandlat, tryckimpregnerat,glespanel, spontat, regel, läkt,
    grundat, ogrundat, tjocklekar 15,19,20,22,28,45mm mfl och lika många olika breda..

    Och läser man så verkar du lite frustrerad och snabbt tänder till.
    Så jag kan ha förståelse att du inte fick den hjälp som du önskade.

    Killen på Hornbach kanske var väldigt duktig, hade tid över och hade haft en lugn dag, vad vet jag.
    Har själv handlat på alla nämnda ställen och har aldrig haft problem med någon av dom,, eller jo hornbach för där fick jag vänta 30 minuter innan jag kom ut från deras drive thru kassa, men dom är ju inte värdelösa för det.

    Med rätt attityd kommer man oftast lite lättare fram här i världen, håller du inte med om att det är ganska barnsligt att skrika "vi INTE SKA KÖPA NÅGOT PÅ DET HÄR JÄVLA SKITSTÄLLET! Inte ens en skruv!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det var barnsligt - och nej, jag skrek det inte inne i butiken utan när jag kom ut till grabbarna som stod och väntade på mig. Så du menar på fullt allvar att du aldrig någonsin tappat humöret och skrikit något olämpligt? Måste vara underbart att ha en sådan kontroll över sina känslor...eller näe, det måste vara väldigt trist.
      Och precis som du själv skriver: Det finns måååånga olika varianter och jag ville ju bara ha en liten bekräftelse på vilken dimension jag skulle ha och hur många meter av just den dimensionen jag behövde köpa. Allt annat begärde jag inte faktiskt.

      Radera
  3. Tycker som grundregel att man ska handla där man blir bäst bemött, dock har ju byggmax som affärsidé grab , pay and get out...det är inget ställe man åker och filosoferar byggprojket med personalen.

    Rådfråga innan med någon man känner som kan och åk sedan och köp det du behöver.

    Det är mestadels ungdomar i butikerna inga byggmästare, men det kom ju fram över telefonen !


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Bygg Max är nog som Phone House: Anställ billig, ung personal som får dåligt betalt. Det är inte ett sådant företag jag gillar att stödja heller... Jag rådfrågade jättemycket innan jag åkte iväg men eftersom det tydligen inte finns en enda bräda med exakt samma mått och dimension på dessa byggvaruhus så kan man ju lätt bli fullständigt förvirrad. Satt med nätet och dimensioner och bestämde mig för att jag skulle ha 145x25 och nä, sådan dimension fanns inte vare sig här eller där. Då kan det vara väldigt bra att höra någon som säger: - Okej, du kan ta den här dimensionen istället. Finns där ute och löpmetern är 5 meter per bräda så du behöver räkna ut att du behöver tre stycken bla bla bla...jättesvårt tydligen?

      Radera
  4. Det här är ju jättekul!
    Jag har bloggat i snart två års tid om mat, hälsa, läkemedel och sådant och får en liten kommentar här och där. Sedan skriver jag ETT inlägg om Byggfirmor och då minsann får jag kommentarer!
    Tydligen viktigare med brädor än hälsa av någon anledning! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, kul att argumentera med någon som bara ser andras fel och inte kan förstå att saker och ting inte alltid går som man vill av olika anledningar.
      Allt går mycket lättare med ett leende och ett gott humör, även när det är motigt.
      Och det handlar inte om att ha kontroll över sina känslor,, utan inställningen till saker och ting, man får ta det onda med det goda..
      Se saker ur andra perspektiv,
      Byggmax kanske inte kunde hjälpa dig för att dom hade unga, icke kunniga, lågavlönade, stressade killar som har taskiga arbetsvillkor mm, det är ju inte ett skitställe för det.
      Men man får kanske ha förståelse för att allt inte klaffar som det skall alltid, DÅ brukar saker och ting lösa sig på ett eller annat sätt.

      Nåväl, nu stänger jag ner din sida och hoppas du kan blogga om hälsa och skönhet eller vad det nu är du gör.
      Ha det gött.

      Radera
  5. Hej! På Byggmax är vi väldigt, vädligt ledsna över att vi inte lyckats hjälpa dig! Vi är samtidigt glada att du fått den hjälp du behövde till slut och att du kunde förverkliga din dröm om odlingsbänkarna. På Byggmax vill vi erbjuda dig & andra kunder bra, billiga byggvaror. Vi kan erbjuda bra byggvaror till låga priser genom att vår modell, likt IKEA's, innebär att våra kunder gör en del av jobbet själva, genom att exempelvis lasta på själv och köra hem själv. Vi vill att ALLA ska känna sig välkomna hos oss, men är ödmjuka inför det faktum att det till en början kan vara svårt att förstå navigera och förstå vår butiksmiljö. Din berättelse om erfarenheten hos oss visar hur viktigt det är att vi fortsätter vårt pågående stora arbete med att göra det lättare för kunden att hitta byggvaror till låga priser, hitta i våra butiker, upptäcka snickarglädjen och förverkliga sina byggdrömmar. Det är därför vi delar mängder med pedagogiska steg-för-steg instruktioner och filmer på vår hemsida, bygger ut vår e-handel och utvecklar hjälpmedel såsom en mobil-app för att hjälpa kunden att hitta i butiken. Vi tycker att det är väldigt tråkigt att du förlorat förtroende för oss och kan bara hoppas att vi, någon gång i framtiden, får möjlighet att ompröva din bild av oss. Önskar dig lycka till med dina framtida byggprojekt! Vänliga hälsningar/Byggmax genom Filippa på webb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Trodde verkligen inte att självaste företaget Byggmax skulle orka bry sig om att ge en kommentar på min lilla blogg och mitt lilla byggprojekt. Men se där ja, där kom det...det som jag kallar för konsumentmakt. Jag ser också genom detta inlägg att jag faktiskt inte hade fel - jag hade inga som helst förväntningar på att någon annan än jag själv skulle lasta, såga och hämta varorna själv. Mina förväntningar var däremot att bli trevligt bemött och få lite stöd i min osäkerhet inför detta projekt. Filmer på nätet har jag tittat på och det var inte själva byggandet som var mitt dilemma utan komma hem med tillräcklig mängd och rätt typ av material. Filippa fick nog bra betyg i kursen för webbreklamen, tror jag. Men nej, Filippa, jag kommer inte handla på Byggmax någonsin i framtiden.

      Radera