måndag 27 maj 2013

Odlingsbänkarna är klara!

Problem är till för att lösas och jordproblemet var nog det som var lika svårt som att köpa brädor med tanke på att jag inte har någon bil och sonens bil är så liten...men jag tänkte ändå att jag skulle låna hans bil och åka och köpa de 25-30 säckar som behövdes för den sista odlingsbänken. Men att låna den där bilen är nog svårare än att bära hem jorden för hand. Sonen är ALLTID upptagen och ALLTID på väg någonstans.
Ringde honom i torsdags och frågade OM han kunde hjälpa mig att hämta jord för jag hade räknat ut att det går att trycka in åtminstone tio säckar i taget så det skulle bli max tre vändor att hämta det.
Kände att jag var tvungen att bli klar med bänken på lördagen för söndagen skulle gå till att fira Mors dag med min dotter och Megaloppisen i Majorna - något vi gjort de senaste åren.
Han hade ju absolut inte tid men jag kanske kunde få låna bilen på lördagen, sa han i telefonen.
Okej!
Det var bara att gilla läget!
Fredagen kom och jag åkte iväg och köpte foder till katterna.
Det foder jag köpte innan som var utan tillsatser och konserveringsmedel som heter Cenaturio funkade inte alls - båda katterna gick och skrek efter blötmat hela tiden för de gillade inte fodret och Cesar blev sakta men säkert magrare och magrare. Visst, fin päls men ett skellett. Så nu gäller Orijen igen, högproteinfoder!
Zooaffären på Kaggeledstorget har ett bra sortiment och fick även veta att de har hemkörning för en 50-lapp om man inte orkar hämta själv. Hade ingen Dra-maten-vagn med mig men det gick att bära säcken då den är vaccumförpackad...
Trött öppnar jag porten hemma och vad får jag se?
Jo, det här:


Sonen snickrar för glatta livet och har inte bara det: Han hade köpt 25 säckar jord och målat bänken också!
Jag blev obeskrivligt GLAD! 
Det är inte ofta Oliver gör något sådant här för mig. Visst, han hjälper till om jag ber om det men att ta egna intitativ som det här, det har nog faktiskt aldrig hänt förut.
Jag var så glad att jag bara gick omkring och kvittrade glatt och pussade på honom. 
En stund senare kom även Samantha! 
Jag satt och njöt av en kaffe i soffan medan Oliver och Samantha slutförde takramen och nitade fast viltnätet...jag fick INTE hjälpa till! 
Tyvärr fick Oliver sticka innan allt var klart för han skulle iväg och jobba men då var det i princip bara jorden kvar att häva över i bänken, vilket jag och Samantha gjorde. 
Sedan var det bara att så lite frön: sallad, tre sorter, kruskål, mina små blomkålsplantor, gräslöken som höll på att dö i en kruka och häpp - det var KLART! 
Det blev faktiskt färdigt! 

Det är knappt jag tror det själv! 
När vi ändå höll på så flyttade vi krukor och fixade lite till innan det var så sent att även Samantha var tvungen att åka hem. 
Dagen efter träffades vi på stan och jag köpte vinkeljärn till hörnen på ramarna, som jag skruvade dit senare på lördagen. 
Nu är de bara lite pill och plock kvar: Ställa ut och sätta upp de krukor jag har i vanliga fall med blommor, byta ut de rosor som dött, köpa örter och ja, jag ska BYGGA en liten odlingsbänk för örterna också av spillvirket jag har kvar. Men det ser jag som småjobb i jämförelse. 

Nu har äntligen värmen och försommaren kommit på allvar så jag behöver inte gå och bekymra mig över att det ska komma frost eller att man ska frysa häcken av sig när man vaknar på morgonen. Hela naturen är GRÖN!

HDR-bild fotat i dalen här hemma i torsdags.







2 kommentarer:

  1. Hej! Jag skrev till dig på kostdemokrati, men vet ej om du sett det.. jag är 21 år o gjorde min gastric bypass förra året. Efter att ha läst runt på kostdemokrati har jag panik. Jag har ingen facebook för o bli medlem i gruppen.. jag är väldigt rädd för att dö om 20 år.. tror du det finns något jag kan göra? Är det möjligt att leva tills jag blir gammal om jag verkligen försöker? Är verkligen livrädd.. finns det hopp? Dör alla efter ca 20 år? Känner en som gjorde detta 27 år sen och hon är frisk men hon kanske bara är ett undantag? Maila mig snälla om dina tankar, kan inte sluta nojja mig över det här.. min mailadress: sara_bbbbb@hotmail.com.. skulle bli evigt tacksam.. ps. Spelar det ngn roll vem ens kirurg är? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte in på Kostdemokrati just nu överhuvudtaget. Det är bättre att skriva här för det är här jag märker om någon kommenterar. Jag har mailat dig! Kram!

      Radera