söndag 21 april 2013

Bojkotta Nestlé

Ibland blir jag lite så där "vad-var-det-jag-sa" när jag vet att jag bloggat om Livsmedels - och läkemedelsindustrin sedan jag började blogga. Ibland tycker folk jag är bara knäpp men så går månaderna och plötsligt dyker det upp nyheter som befäster det jag skrivit om, redan för något eller några år sedan.
Nu dyker Nestlé upp igen på nyhetsflödet och den här gången handlar det om vatten:
Nestlés ordförande tycker inte vatten borde vara en mänsklig, grundläggande rättighet. 

Av någon anledning har Nestlé varit ute i blåsväder många gånger och jag minns själv den första bojkotten, som gällde deras aggressiva kampanj i utvecklingsländer i både Asien och Afrika. Mödrar uppmanades att ge sina barn välling istället för att amma vilket resulterade inte bara i att de inte fick i sig näringsrik, naturlig föda utan också förorenat vatten då mammorna inte hade tillgång till rent vatten eller ens kunde koka upp vattnet innan de blandade det så kallade näringsrika vällingpulvret till sina barn. Barn dog!
Klicka på bilden så öppnas den i ett nytt, större fönster


Det var mitt första möte med att bojkotta ett företag pga oetisk reklamföring och sedan har Nestlé förekommit då och då i bojkottningssammanhang...och ÄNDÅ är företaget ett av världens största företag. Folk fortsätter att köpa deras produkter. Jag vågar mig på att säga att Nestlé är jämte McDonalds och Coca-Cola de företag som är kungarna inom Livsmedelsindustrin och nej, inte bara utomlands - även i Sverige. Jag roade mig med att gå in på Nestlés svenska hemsida för att kolla vilka produkter som säljs i Sverige och laddade ner NÅGRA bilder på dessa produker för det är lättare att komma ihåg bilder än ord:
Kattmat, hundmat men även foder till andra djur, även specialkost som säljs hos veterinärer. 

KAFFE, KAFFE, KAFFE och varför inte en liten After Eight till kaffet? 

Gooooodis! Har även noterat att deras chokladbars innehåller spannmål eller ganska mycket färgämnen. 
Specialkost för vården: För förtidigt födda barn, sjuka barn, sjuka vuxna och tillskottsnäring för undernärda, gamla människor.
På Nestlés hemsida kan man läsa följande: 
Nutrition, hälsa och välbefinnande är Nestlés strategiska inriktning. Vi vill att du ska kunna göra hälsosamma val när det gäller mat och dryck. Vi tror också att god mat ibland innebär att man unnar sig det lilla extra!
Vi strävar efter att göra livet mer njutbart eftersom våra produkter inte bara smakar bättre, men de är också mer näringsrika. 
Låter ju underbart! De är hälsosamma, näringsrika och dessutom väldigt goda! 
Hm...vänta nu, något känns inte riktigt rätt här. 
Låter inte så gott i mina öron. 
Dessutom är spannmålen idag inte ens i närheten av det spannmål som en gång i tiden började odlas i Mesoptotamien för över 10 000 år sedan. Det har jag jag skrivit om flera gånger - även att det inte är arteget för oss människor - vi är inte vare sig fåglar eller gnagare! När man kallar människan för allätare innebär det faktiskt inte att vi kan äta allt, däremot kan/ska vi äta både animalier och vegetabilier. Men lika lite som vi äter mask, så bör vi inte äta sådant som inte är arteget. 
Vad är det som är så gott då? 
Ja, allt som triggar vår reptilhjärna, där lustcentrum sitter. Det är där vi får våra kickar när vi äter socker och vid det här laget vet väl de flesta att socker inte bara är rent socker utan även t ex spannmål omsätts till socker i våra kroppar. Lägg till tilsatserna och du har en jättegod cocktail av sockertriggers som gör att hjärnan går bananas och bara vill ha meeeeer! 
Det finns INGET bra socker, oavsett vad handeln säger. Inte ens inom raw-food: 

Olika sorters socker

  • Stärkelse (från exempelvis bröd, pasta, ris) består av långa kedjor av 100% glukos, druvsocker
  • Vanligt socker innehåller precis 50% fruktos (fruktsocker) och 50% glukos. I Sverige är detta oftast framrenat ur sockerbetor
  • Honung innehåller ungefär samma fördelning som vanligt socker
  • High Fructose Corn Syrup, det billiga sockret från majs som används i amerikansk läsk och godis exempelvis, är runt 55% fruktos och 45% glukos
  • Agavesirap innehåller upp till 90% fruktos och resten glukos
Ju högre andel fruktos desto mindre av sockret behöver du äta innan du blir fet och får diabetes.
Inte nog med att människor matas med dessa gifter; Nestlé ser till att även våra djur får i sig samma skit:
Spannmålsstinna foder till våra hundar och katter som precis som människan reagerar på det och blir sjuka och feta. 
Det enda "bra" produkt som Nestlé säljer är väl kaffet då...ha ha ha men nä, inte ens där! Åtminstone inte om man inte köper det ekologiska kaffet för i t ex för deras färdiga blandningar innehåller inte bara socker utan även tillsatser. 
Det är verkligen INGA PROBLEM att hitta negativa artiklar om Nestlé, t om Wikipedia har en bra sammanfattning om deras dumheter.  
Så varför blir man förvånad när Nestlé även tycker att tillgången till vatten ska privatiseras? 
Jag blir det egentligen inte för jag är ju den där jobbiga typen som tänker "vad-var-det-jag-sa?" Med tanke på hur mycket vatten vi redan nu köper i butiken för den är smaksatt med allsköns smaker och det verkar ju inte finnas något stopp på smaksättningsidéerna heller: 
Allt för att trigga sockerhjärnan!!! 

Glöm nu inte att allt hänger ihop! 
 - spannmål
-  socker
-  tillsatser
-  GMO
-  köttfabriker
-  icke artegen föda 
__________________
= övervikt, fysiska och psykiska sjukdomar vilket också påverkar vår intelligens - vi blir "dimmiga" i skallen.



Hur FASEN ska vi äta nu då???

Det finns massor med goda alternativ:
- Närproducerat (något som storföretagen jobbar hårt för att förhindra)
- Ekologiskt       ( något som storföretagen tycker är rena förlusten ekonomiskt)
- Artegen föda    (alltså, INTE sjuka hästar i köttbullarna eller oxfilén)
- Vild mat  - det du hittar i skogen, har än så länge inte livsmedelsföretagen lyckats manipulera.

Ja, jag är ledsen men det innebär att du helt enkelt får ställa dig i köket och laga maten från grunden! 

Och du...

BOJKOTTA NESTLÉ och "polarna". 
KONSUMENTMAKT! 









2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet! Galet att de fortfarande finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De kommer nog till slut lyckas att privatisera vattnet också, är jag rädd och tänk dig att få välja olika smaksättningar i kranvattnet mot en liten summa i månaden. Mums för pengarna!

      Radera