fredag 12 april 2013

Tonfiskröra lchf

När man kommer hem efter en hel veckas arbete vill man nästan inte laga någon mat alls. Det är väl då alla "vanliga" människor går förbi pizzerian eller kebab-haket och köper något färdigt..men ja, det kan inte jag göra.
Men jag blev sugen på någon tonfiskröra häromdagen och köpte allt utom...tonfisk!
Idag sprang jag in på Netto och köpte två små burkar tonfisk, rättvisemärkt i vatten, vårlök och romansallad.
Det är väldigt enkelt att röra ihop en majonäsbaserad sallad på vad man gillar.

Tonfiskröra:
Tonfisk i vatten, beräkna en burk för två personer
4 kokta ägg
2-4 vårlökar
5 cm gurka, skrapa ur frö-randen med en tesked
1-2 vitlöksklyftor (jag river min vitlök)
1-2 tsk citronsaft
salt
svartpeppar
ca 2 dl majonäs
Skär gurka och vårlök smått, hacka äggen och blanda ihop allt med majonäsen.
Strimla någon sallad, jag valde Romansallad.
Rosta 1-2 skivor lchf-bröd och lägg upp fint på tallrik.
Enkelt, snabbt och gott!

Idag borde man fira lite extra när självaste grundaren av tallriksmodellen tycker att det inte funkar längre med tallriksmodellen som hon hittade på för 37 år sedan då hon jobbade på Scan!
HELT OTROLIGT men SANT!
Jag gapskrattade när jag hörde det på nyheterna i morse...kan gissa att det var många som kände en viss förhoppning om att framtidens kostråd kommer låta annorlunda än dagens.

Igår var jag på Valet och lyssnade på Bitten Jonsson, författaren bakom boken Sockerbomben och lärde mig en hel del om sjukdomen Sockerberoende. Kommer skriva om det i helgen. *cliffhanger*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar