måndag 15 april 2013

Gott tillbehör till stekt/grillat kött

Det är många som undrar vad man äter TILL alla ton kött som man äter som lchf:are... *ironisk*
Igår stekte jag kotletter i ugnen med lök och kryddor och till det kokade jag brysselkål, som jag sedan snabbt stekte i saften från köttet och löken. Pojkarna åt två kotletter var och jag en och så blev det naturligtvis lite brysselkål över och jag hatar att slänga mat.
Så idag blev det en liknande middag men stekte fläskkarré istället och kokade upp lite broccoli för att göra i princip samma sak: Lät broccolin fräsa ihop med saften från köttet och lök och lade även i den brysselkål som blev över från gårdagen.
Passar utmärkt att äta med något smaksatt smör eller vanlig Bearnaisesås. Mättande och mycket nyttigheter och framför allt - GOTT!

I går (söndag) röjde jag rent i mina rabatter och drog fram en del av de krukor där det växer perenner och kunde konstatera att de flesta nog har överlevt. Det var inte ultimat väder att städa i för det blåste rätt rejält, så det blev mycket löv som "rymde" när jag försökte sopa upp dem men nu är det värsta borta och blommorna är redo för att ta emot den nya säsongen! Älskar den här tiden med röj och planteringar. I slutet av månaden ska jag sätta igång med mitt stora projekt: bygga stooora odlingsbänkar där jag kan odla mer grönsaker och även öka på mitt jordgubbsland som inte får plats längre i min ena pallkrage. Varför odla en massa blommor när man kan odla mat? Blommorna får stå i krukor och i rabatterna utanför medan det jag odlar för att äta får komma upp i odlingsbänkarna som jag även ska bygga så jag har nät runt omkring med tanke på att mina katter gillar att göra sina behov där det finns jord. Gräsmattan ser ändå för hemsk ut så den ska helt bort.
Började förodla lite inomhus för någon vecka sedan men ja, det är helt enkelt för varmt inomhus även med fönstret öppet, så igår "byggde" jag ett litet drivhus på min tevagn där mitt förodlingsprojekt får bo fram tills det är dags att plantera om dem.
Katterna gillar att jag är ute och stökar också: Nu är det äntligen VÅÅÅÅR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar