torsdag 2 januari 2014

Gbp-opererade och järnbrist

Efterfrågade tillskott eftersom det verkar vara väldigt vanligt att ha järnbrist när man är gbp-opererad. Ofta så illa att man måste få injektioner med jämna mellanrum och fick den HÄR sidan att läsa: och ser sambanden ganska med en gång:
Citerar lite som jag relaterar till just gbp-opererade:
"Tarmbesvär kan leda till försämrad upptagningsförmågan av järn i tarmen vilket i sin tur även kan förosaka underskott av magsyra, samt brist av upptagningsförmågan av vitaminer som B6B9-Folsyra och B12 samt mineralupptaget av zinkkoppar och mangan."
Kommentar från mig: Att gbp-opererade har kroniska problem med näringsupptag och framför allt B12 mm, vilket i sin tur kan orsaka just järnbristen.
"Brist på vitamin B12vitamin B9 (folsyra), vitamin B6vitamin B7 (biotin), zinkkoppar ochmangan kan även leda till brist på järn och kan ligga bakom blodbrist."
 "Järn ingår i proteinet hemoglobin som ger blodet dess röda färg och som behövs för syresättningen av blodet. Järn tas upp i tarmen och lagras av kroppen i fett."
Kommentar från mig: Gbp-opererade rekommenderas av vården att äta fettsnål mat plus att man går ner i vikt ganska snabbt, mindre fett att lagra järnet i med andra ord.
​"Järnbrist kan även uppstå på grund av underskott av magsyra samt på grund av problem att ta upp järn i tarmarna, något som kan tillta med stigande ålder."
Kommentar från mig: Ja, magsyra har jag inte sett mycket av sedan jag opererade mig. Att kräkas är samma sak som att kräkas luft. Ligger det magsyra i tarmsystemet så ligger det på fel ställe och där förhindras även järnet att tas upp av kroppen.
"Glutenintolerans kan leda till blodbrist."
Kommentar från mig: Många, om inte nästan alla är är/blir glutenintoleranta som gbp-opererade. Det är många som knaprar omeprazol och även jag gjorde det i flera år utan någon lindring eller effekt. När jag slutade äta gluten, försvann besvären och Omeprazolen var onödig. Haft halsbränna en gång i år och det var på julafton, då åt jag en knäckemacka, Janssons frestelse med ströbröd på och drack Julmust.

Varför är läkarna så undrande över att gbp-opererade får järnbris, egentligen?


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar