fredag 8 maj 2015

Auberginegratäng

Jag gillar aubergine men misstänker att jag inte riktigt tål den för jag kan bli lite småtaskig i magen när jag ätit det men inte så illa att jag kommer sluta äta det. Minns att jag tyckte att aubergine var äckligt första gången jag smakade på det men blev sedan bjuden på det med tomatsås och köttfärs i ugnen och tyckte om det.
Såg Corazza Bildt stå och höja auberginen i teve för några veckor sedan och sedan Ernst i Toscana och göra lasange-stubbar och PING - och jag rusar ut i köket!

Ingredienser:
En stor auberigne
Innehållet i någon god korv med hög kötthalt, jag tog fyra stycken små, tjocka korvar
15 - 20 Svarta oliver
Creme Fraiche
Philadelphiaost
Mozarella
Salt, peppar, oregano

Skiva auberginen tunt på längden, salta den och låt den "vattna ur" i ca 20 minuter.
Under tiden tar du bort skinnet på korven.
Hacka korven smått
(Ernst använde rå Salsicca men det fanns ingen på ICA. Får åka till Toscana nästa gång)
Fräs snabbt upp korvhacket och blanda ner hackade, svarta oliver.
Ställ åt sidan.

Ta hälften Philadelfiaost och hälften creme fraiche och blanda ihop tillsammans med peppar, salt och oregano.
Jag använde ca 2 dl av varje.
Riv mozarellan

Skölj av auberginen från salt och vätska och torka dem med handduk eller papper
Smöra en ugnsfast form och sätt på ugnen på 200 grader
Börja med aubergineskivorna och sedan stryk över den relativt tjocka krämen, ta korvröran och toppa med mozarella och så nästa lager och sluta med aubergine, kräm och ost överst.

Ställ in i ungen på 200 grader i ca 40 minuter.
Mozarellan på toppen blir lite krispig faktiskt, väldigt gott.
Nästa gång SKA jag ha rå Salsicca eller så får det bli köttfärs!


Ett annat middagstips som är enkelt och gott är:

Grilla, stek fläskkarré och krydda med vad du gillar.
Stek champinjoner, sparris och lök. Njut!
Sås: Smör eller Bea!
Min och sonens portioner skiljer sig lite, kan man säga! :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar