fredag 8 maj 2015

Tunnbröd/wraps a la lchf

Jag ändrar ofta recept och när det kommer till matlagning så kör jag ofta rakt av, utifrån vad jag är sugen på eller har hemma. Idag kom jag upp med ett alldeles eget recept på wraps, tunnbröd. Inspirationen kom från blomkålspizzabotten, cauliflower tater tots och ostplättar. Jag hade köpt ett blomkålshuvud och tanken var att göra Cauliflower tater tots, en version på potatisbollar som amerikanarna älskar. Det hände inte så idag tog jag tag i att göra något annat eftersom jag inte ville att det skulle mögla i kylen.

För att göra 12 stycken "bröd": 

Jag började med att riva blomkålen och förvällde den snabbt. När vattnet kokar så låt det stå i max tre minuter på spisen. Ta en kökshandduk och täck ett durkslag och häll den rivna blomkålen och låt svalna lite så du kan krama ut så mycket vätska du kan med händerna.

Sätt på ugnen på 200 grader

Vispa upp 6 stora ekologiska ägg i en större bunke.

Ta en liten skål och blanda:

4 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
2 msk pofiber
2 tsk bakpulver
2 tsk salt
1 msk färsk oregano eller torkad

Riv ca 4 dl ost (finriven) Jag använde prästost

Häll i de torra ingredienserna och blomkålen,  i äggsmeten, rör om ordentligt och blanda sedan ner osten.



Ta fram tre plåtar och täck dem med bakplåstpapper. (Det finns miljövänliga)

Lägg ut 3-4 msk i fyra högar och "smeta" ut dem så de blir som små, runda pizzabottnar. Jag använde en smörkniv för att göra det. Smeten räcker till tolv stycken. 


Sätt in dem i mitten i ugnen i 20 minuter. Min ugn är "långsam" så börja på 15 minuter så de inte blir brända. Jag smetade ut dem ganska tunt, ca 1/2 cm.

När ena plåten var klar, åkte nästa in så ca en timme senare hade jag tolv, runda, tunna, bröd som går att använda till wraps, smörgås, pizzabotten eller vad du nu kan hitta på!
Jag smygsmakade på en och jag är MYCKET nöjd!

Har i tankarna att göra mini-pizzor ikväll på dem med en botten på färskost med pepparrot, salami, oliver och mozarella, alternativt tonfisk (MSC-märkt).
Fick godkänt av dottern också som åt en som vanlig ostmacka förut. :-)



1 kommentar:

  1. Hej! Vad det ser gott ut. Superpraktiskt att ha i kylen.

    SvaraRadera