fredag 8 maj 2015

Min frukost

Att vara gbp-opererad och äta frukost brukar inte vara en bra kombination. Jag har provat många versioner och kom på för många år sedan att flytande frukost funkade bäst. När jag började med strikt lchf lärde jag mig att dricka fettkaffe vilket innebär att jag blandar varmt/hett kaffe med kokosolja, smör och ett ägg, med en mixerstav.
I dagsläget (snart sex år på lchf) har jag en matsked smör och två matskedar kokosolja i kaffet. Mer än ett ägg har jag aldrig haft. Sonen kan ha två ägg i sitt fettkakao däremot.
Innan jag dricker min frukost har jag börjat med en närings-shot kan vi kalla det.
I denna har jag två teskedar nässelpulver, citronsaft, vatten eller chaga-te. Chaga är en väldigt nyttig svamp som har mängder med näring och antioxidanter som stärker immunförsvaret. Denna kombination ger mig i princip all den näring som ingen multivitamin eller multimineral kan ge mig och är förhållandevis billigt. 300 kr totalt och räcker en hel månad.
Till detta sväljer jag ner en koltablett, en gurkmeja-kapsel, en ingefärs och en kapsel msm. Gillar inte smaken på gurkmeja och msm så det är perfekt att ta som kapslar. Ingefära däremot gillar jag men den kan ju bli stark. Hjälper till med matsmältningen.
Allt detta kan vi kalla för både medicin och näring. Klorofyllen i nässelpulvret ger också syre till blodet.
Det är inte jättegott men gräs brukar inte smaka mer än just gräs. Chagan är i princip smaklös.
Jag blandar allt i min gamla shaker som jag hade för Nutrilett. Den har kommit till bra användning nu kan man säga! :D


Här har jag en cocktail av näring, energi, hälsofördelar, medicin, detox och uppbyggande beståndsdelar.
Mer än så behöves inte för en bra start på dagen. Det är inte bukfylla - det är näring!

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade din blogg idag och den är väldigt inspirerande och tankeväckande. Sen undrar jag lite över just detta inlägg, tar inte kol bort en del av effekten av andra tillskott? Jag är noga med att låta det gå minst två timmar mellan kol och annat men det kanske är onödigt?

    Hälsar
    Lovisa

    SvaraRadera