söndag 13 januari 2013

Friterad indisk fisk - Masala Machee

När jag gjorde min Chicken Korma så blev jag även sugen på att testa ett annat recept som fanns i min kokbok:
Masala Machee - friterad fisk.
Hade två paket torsk i frysen och gick och kollade på vår arabiska affär om de hade de kryddor jag saknade, vilket de hade.
Så idag blev detta till middag:





Ingredienser:
Fyra stora torskfiléer eller två paket frusen torsk.
1 msk vitlökspulver
1 tsk salt

Torr kryddmarinad:
2 msk ajwain  (en  krydda som smakar starkt timjan ungefär, vilket jag inte hade hemma, så jag tog torkad mynta istället. Har du timjan hemma använd dubbelt så mycket)
1 msk vitlökspulver
1 msk garam masala
2 msk röd chilipeppar (jag använde 1 msk torkad)
1 msk mald koriander
1 msk kokosmjöl (i orginalet används majsmjöl)
olja till fritering - jag använde hälften kokosolja och hälften ekologisk, kallpressad rapsolja)

Lägg fisken i en skål och strö över vitlökspulver och salt och låt stå i kylen 1-2 timmar.
Blanda alla ingredienserna till den torra marinaden och lägg på en tallrik. Vänd fiskfiléerna i blandingen så att de täcks på båda sidor. Lägg dem på ett fat och låt dem vila i kylen i 1-2 timmar.
Värm olja i en tjockbottnad kastrull, jag använde min stekpanna med höga kanter. Ha ett lock till hands ifall det stänker eller tar eld - DU KAN INTE SLÄCKA BRINNANDE OLJA MED VATTEN!
Provfritera med en liten bit fisk.
Fritera filéerna gyllenbruna, en i taget 5-6 minuter. Ta försiktigt upp dem med en hålslev.
Servera med Raijta, sallad eller stekt strimlad vitkål.

Raijta:
1 burk rysk yoghurt
1/2 gurka
rostad spiskummin

Riv gurkan på den grova sidan och lägg i en sil, salta och låt gurkan rinna av i ca 1 timme.
Ta en torr stekpanna och häll i 1 msk spiskumminfrön och rosta dem till lite färg. Häll över fröna i en mortel och mortla dem till pulver.
Häll ner det i en bunke tillsammans med gurkan och yoghurten. Smaka av eventuellt med lite salt.

Strimla en lök, vitkål, paprika. Rosta lite garam masala och salt i en panna med hälften smör och kokosolja, lägg i grönsakerna och låt dem bräsera tills vitkålen är mjuk.

Smaklig spis!
Jag gillade verkligen fisken och raijtan!

2 kommentarer:

  1. Låter supergott!!! Åh va kul med nya (för mig) recept :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul att kunna komma med något nytt! Blir ju lite samma, samma när man är lchf:are. Nu fick jag mer inspiration att göra om lite mer ovanliga recept. :D

    SvaraRadera