lördag 26 januari 2013

Bästa pizzabotten lchf

Nu har jag provat sjuttifjorton olika pizzabottnar med olika resultat och smak och nu har jag en vinnare!
Jag utgick från det Ciabatta-recept som jag hittade på nätet för ett tag sedan. Det är nog det närmaste "bröd" jag kan komma som lchf:are.
Idag testade jag att baka det som pizzabotten med lite modifikation.
Först och främst skulle det räcka till min långpanna så det blev att dubbla allt.
Ingredienser:
8 ägg
200 gram Philadelfiaost
200 gram Keso (fyll den tomma ostförpackningen så har du samma mängd)

200 gram smält smör

3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
2 msk oregano (torkad)
Ta fram två bunkar och blanda först de blöta ingredienserna väl tillsammans med en visp. Blanda ihop de torra ingredienserna i en separat bunke och häll sedan ner smeten i de torra och blanda med en trägaffel.
Häll ut det i en långpanna, gärna med ett bakplåtspapper. Ju snabbar du gör det, desto bättre går det att "breda ut" smeten på plåten. Väntar du så sväller smeten och den blir svårare att smeta ut pga fiberhusken.

Grädda botten i max 30 minuter och ta ut den.
Under tiden förbereder du det du vill ha på din pizza.
Idag gjorde vi en tacoinspirerad pizza och jag gjorde en kryddblandning som jag blev inspirerad av från förra helgen då jag gjorde indiskinspirerad mat.
Jag torrostade 3 tsk spiskumminfrön, mortlade dem tillsammans med 4 små vitlöksklyftor, lite chiliflakes, ca 2 tsk korianderfrön, lite chipoltepeppar, salt, oregano och lite vitlökspulver.
Detta blandade jag med köttfärsen som jag brynte i en stekpanna med smör.
Jag hade en färdigkokt tomatsås som jag gjort innan, i frysen, så den tinade jag upp och använde.
Riv ost, ca 4 dl - jag hade tre olika bitar ost med olika smak. Gillar att blanda.
Bred ut tomatsås på pizzabotten och sedan lägger du på osten.
Sedan köttfärsen.
Skiva oliver, färsk vårlök och tomater och in i ugnen på 200 grader tills osten har smält.

Till pizzan gjorde jag samma typ av sås som jag gjorde förra helgen (raita) men experimenterade lite.
1 burk Rysk yoghurt
en halv riven, avrunnen gurka
avakado - jag hade tre små avokados hemma som åkte ner
salt
svartpeppar
spiskumming
vitlök efter smak

Mixa avakadon och vitlöken, blanda ner gurkan och yoghurten och kryddorna.
Klart!
Den blev ljuvlig!
Smaka av med salt.

Riktigt gott! Tycker man om tunn pizzabotten så kan man skrapa av lite av pizzasmeten och grädda det som små bullar eller något annat. Var inte rädd att prova! Att doppa detta "bröd" i raitan är en höjdare.

******************************************************

I torsdags vaknade jag och hela världen snurrade i skallen på mig och jag tänkte bara... - Näääääe, inte nu igen!
Det här hade jag ju senast i november och räknade snabbt ut att jag haft denna yrsel-kristall-sjuka fyra gånger sedan i somras. Det har gått ca 2,5 månad emellan.
Som "tur var" så är vår sjukgymnastik öppen på torsdagarna så när min dotter vaknat, följde hon med mig dit och jag fick göra de manöverövningar som man gör när man drabbas av kristallsjuka. Jag hade ju inga symptom sist jag var där. Det snurrade bra i skallen men sjukgymnasten sa att det syntes väldigt lite på mina ögon när jag gjorde övningarna så han var inte helt övertygad om att det var kristallsjukan utan att det kanske är ett virus som gett sig på balansen och jag upplever samma symptom som när man har kristallsjuka.
Jag är nog tvungen att göra någon form av utredning men hur gör man det när man inte har symptomen, det vet jag inte.
Att sedan bli sjuk IGEN när man börjat jobba är inte kul. Har ju inga "vanliga" sjukdomar heller utan rätt konstiga tycker jag. Inte för att jag VILL ha influensa eller vinterkräksjukan men det är mer påtagligt eller något i den stilen.
Igår, fredag var det min första, efterlängtade lönedag! Så häftigt att faktiskt kunna betala räkningarna och skulder och ändå ha ett saldo kvar på bankkontot som inte skrek tomt...
Yrseln var kvar men inte lika jobbig som dagen innan, så med Adam som stöd gick vi ner till centrum där vi mötte upp med Samantha.
Vi handlade lite mat och sådant som tagit slut...typ allt är slut men ja, jag kan inte handla ihjäl mig heller.
Innan vi gick hem gick vi in till frissan där jag köper min hårfärg och naturligtvis berättade hon att de hade rabatt på att klippa sig och klippa mig var jag ändå tvungen att göra, så varför inte göra det där på stört?
Samantha och Adam gick hem och började med middagen medan jag satte mig i frisörstolen och bytte frisyr...en version jag tänkt på ganska länge.


Håret var otroligt slitet och jag har inte världens tjockaste hår och jag hatar när det är slitet. Hellre kort och fräscht än långt, tunt och slitet. Att fota sig själv med mobilen i toaspegeln är ju ett stycke för sig själv också. 
Ja, ja, ni ser ju hur jag ser ut iallafall! :-D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar