måndag 11 februari 2013

Energisk på jobbet

Ja, det blir inte jättemycket bloggande när man inte längre är utan jobb, det har jag noterat själv. Blir lite dåligt samvete faktiskt - jag sviker mina bloggläsare (alla fjorton) och lite mig själv också. Men jag har märkt en sak inom LCHF-världen, många bloggar handlar om samma saker. Just nu skrivs det nog några miljoner inlägg om hästkött tex. Ha ha ha!
Det enda jag tänker är: Ja, vad inbillade du dig om du käkar halv - och helfabrikat för en billig penning?
Förvånad?
Samma sak med allt annat som dyker upp som har med mat eller hälsa att göra - en artikel skrivs i tex Aftonbladet och sedan tar det ungefär 2,5 dag så ligger det ute på de flesta bloggarna. Jag vill inte tugga om samma saker igen och igen och den fakta och de blogginlägg jag redan har skrivit finns ju här ändå, de försvinner ju inte.
Kommer lägga mer krut på att skriva om sådant som är nytt för mig och om mat, gastric-by-pass operationer, recept och lite privat också. Det innebär förhoppningsvis att det blir fokus på kvalitét istället för kvantitet. Jo, jag vet att det finns en blogg-regel för att få många läsare och det är att skriva minst en gång om dagen. Det kommer jag kanske göra i perioder men absolut inte varje dag, hela tiden.

Sedan jag började jobba den 26 november, förra året, har jag inte lyckats vara riktigt frisk i längre perioder. Det har varit jobb en vecka och någon dum sjukdom nästa vecka men i fredags hade jag lyckats jobba i två veckor på raken! Inga konstiga kramper eller kristaller i öronen på två veckor! YIIIIPPPPIIIIEEE!
Nu är jag inne på vecka tre och det jag har märkt är att min energinivå är väldigt hög vilket jag verkligen gillar. Jag är ju skittrist i lunchrummet med mina evinnerliga ägg, smör och kaffe men det ger mig både energi och mättnad som håller hela dagen. Jag börjar alltid dagen med mitt "fettkaffe" (ett ägg, ca 1 msk smör och ca 1 msk cocosolja, körs med stavmixer). Detta står jag mig på fram till lunch och då äter jag någon form av ägg (igen). Ofta blir det två knäckta ägg, blandat med lite grädde och smör som jag faktiskt kör i micron. Blir microomelett, smakar precis som vanlig omelett.
Äter inget mer förrän jag kommer hem och då äter jag en "riktig middag" med någon form av protein, fett och grönsaker. Basen är kål i någon form.
Brukar räcka med det faktiskt och jadå...sakta men säkert pekar vågen ner men det går i snigelfart...jag är en snigel!  Men för mig är ett kilo nog lika mycket mentalt som tio för någon annan.
En sak hände för någon månad sedan - magen brakade ihop totalt pga cocosoljan. Jag fick fruktansvärt ont i nedre delen av magen och det var bara en tidsfråga innan jag fick springa på toa, både en och sju gånger. Inget bra alls och så fort jag slutade med cocosoljan så slutade besvären ...men jag hade en liten misstanke om att det var vilken sorts cocosolja jag använde. Jag hade köpt Biofoods kokosfett..ja, just det, inte ens olja! (Fattig var jag)
Så nu har jag börjat med Markattas ekologiska cocosolja igen och ja, magen är helt okej.
Nu får kokosfettet gå till smörmedel av fötter och hud tills den är slut.
Så lärdomen av detta är: Allt som heter cocos är inte okej.
Så nej, jag är inte fullärd utan lär mig av mina missar också. Det jag känner just nu är att jag funnit en bra balans i min kost som funkar bra för mig. Någon annan kanske skulle svälta ihjäl men för min lilla magsäck funkar det bra.
Anar att det kommer dyka upp ett gäng semlor på jobbet i morgon..det är väl då jag är så där osocial och går ut med min kaffe och tar en cigg! ;-)
NÄR ska jag sluta röka då? Hm...får jag gå ner minst tio kilo till?  *S*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar