lördag 16 februari 2013

Chokladkaka LCHF

Hittade ett recept på Kladdkaka i Metro häromdagen med grekisk yoghurt i som inspirerade mig att prova min egen variant utan socker och vetemjöl. Kan ju säga nu när jag bakat den och smakat på den att någon kladdkaka blev det inte men absolut en chokladkaka.
Ingredienserna blev följande:
100 gram smör
150 gram mörk 85% choklad
4 st ägg
1,5 dl Steviaströ
1,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
2 dl rysk yoghurt

Sätt på ugnen på 220 grader. Smält smör och chokladen. Vispa äggen med stevian hårt. Blanda mjölen och bakpulvret. Vispa ner smörchokladen i äggvispet och rör därefter ner mjölblandningen. Blanda ner yoghurten. Smöra och ströa en pajform. Jag använde kokosflingor. Häll ner smeten och grädda mitt i ugnen i 25 minuter, vill du ha kladdigare så kortar du ner tiden till 10 minuter. Ytan ska stelna och få lite färg. Min stod inne i 25 minuter så den blev inte kladdig. Kyl kakan och stjälp upp den på ett fat. Servera med vispad grädde eller som jag gjorde; tog hälften rysk yoghurt, 1 msk steviaströ, 1 tsk vaniljpulver och 0,5 dl grädde som jag vispade ihop lätt och serverade till kakan.
Nästa gång ska jag testa att grädda den kortare tid men ja, smaken var det inget fel på men kladdkaka blev det inte.

1 kommentar:

  1. Svårt att få till kladdkaka tycker jag men goda kakor går det att få till....jag lägger snart ut en smarrig en ;)

    SvaraRadera