lördag 23 februari 2013

LCHF-pannkakor a la fredagsmos

Fick lära mig ett nytt ord på jobbet igår: "Fredagsmos" och insåg att det passar mig perfekt, för åtminstone jag känner mig rätt mosig när jag kommer hem på fredagskvällen efter en hel arbetsvecka. Satt och funderade på vad jag skulle äta, hela vägen hem på spårvagnen och kunde ärligt inte komma på något. Gick in på Netto och köpte lite grejer men hade ändå ingen direkt idé om vad jag skulle hitta på att äta. Trött och ville ha något snabbt. Det är ju då de flesta springer förbi pizzerian eller kebabstället och köper något färdigt att ta med hem...funkar inte för mig.
Väl hemma hittade jag resterna av köttfärslimpan jag gjorde häromdagen: Fylld med fetaost, svarta oliver, vitlök och oregano. Tog fram den och tänkte värma upp den, då Oliver kom hem och deklarerade att han var URHUNGRIG! Där rök köttfärslimpan som jag ändå inte var sugen på. Hade köpt med mig LCHF-bilagan från Aftonbladet men hittade inget recept där som föll mig på läppen heller..äh, det får bli pannkakor!
Börjar gräva i skåpen efter ingredienser: Mandelmjöl - slut och ingen mjölk hemma.
Får väl göra pannkakor på det jag har hemma då!
Ingredienser:
2 ägg
1 tsk salt
3 dl grädde
1 dl Philadelphiaost
2 tsk Steviaströ (måste sluta med detta gift också)
1 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk

Vispa äggen hårt med salt och strö. Blanda ner grädde och Philadelphiaost och vispa tills det är blandat fint.
Blanda ihop kokosmjölet och husken och vispa ner i smeten.
Skeda ner som plättar i stekpannan - använd gärna kokosolja för smör bränner pannkakorna fort och ha inte på för hög värme. Det blev åtta plättar på den här mängden pannkakssmet.

Tillbehör:
En del grädde och en del Philadelphiaost, vispas ihop. Smaksätt gärna med lite vaniljpulver och Steviaströ (uteslut gärna). Blanda ner någon form av bär. Jag hade blåbär och hallon.

Smaken blev väldigt bra faktiskt! Oliver fick äta upp två av dessa plättar för jag blev fort mätt och hans spontana kommentar var: - Det smakar ju pannkakor!
DÖH! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar