lördag 12 januari 2013

Chicken Korma My way

I Metro häromdagen fanns det ett reportage om indisk mat och ja, jag älskar det indiska men det har inte blivit så många rätter pga alla ris och linsrätter.
Men visst kan man göra LCHF av indiska maträtter!
Har några kokböcker här hemma och efter Metros artikel så fanns bara en enda maträtt i skallen på mig:
- Chicken Korma!
Letade rätt på de recept jag hade hemma och insåg att denna rätt kan göras på flera olika sätt. Korma betyder "mild" och basen i denna maträtt är mandel och kokos.



Så här kommer min version:

* 4 stycken kycklinglår/klubbor eller vilken variant du själv föredrar.
* 1 dl grädde
* 1 dl kokosgrädde. (Hittar du ingen kokosgrädde kan du köpa en vanlig burk kokosmjölk och försiktigt med sked ta det som är vitt och tjockt i burken och slänga "vattnet".
citronsaft efter smak
* 4 vitlöksklyftor
* 1 stor gul lök
* chili
* 3 tsk koranderfrön
* ca 2 cm färsk ingefära
* 1/4 tsk kanel
* 1/4 tsk kryddnejlika
* 2 tsk spiskummin
* 1 tsk cayennepeppar (minska mängden om du inte gillar starkt - korma betyder ju mild)
* 2 msk tomatpuré
* 1 dl kokosflingor
* 1/2 dl malen mandel (mandelmjöl)
* 2dl grovhackade cashewnötter
* 3 dl grädde
* Blomkål

Börja med kryddbasen:
Lägg i vitlök, kokosgrädden, 1 dl grädde, alla kryddor,citronsaft, kokosflingor och mandel i en behållare som du kan använda stavmixern i eller en köksassistent med mixer. Mixa så det blir som en tjock massa.
Skiva löken fint och stek i hälften kokosolja och hälften smör tills de börjar ta färg. Lägg kryddpastan och sänk värmen till trean och fräs i minst fem minuter.
Lägg i kycklingen. (Du kan använda kött också om du gillar det bättre)
Fräs en stund tills kycklingen har fått lite stekyta.
Häll på grädde, tomatpuré, chashewnötter, rör om och späd med kokosvattnet om du inte redan kastat det - om såsen är väldigt tjock.
När kycklingköttet är genomkokt, lägger du i blomkålsbuketter, salta och låt koka tills de är genomkokta.
ÄT!
GOTT som F-N!
Alternativ till blomkål är ju naturligtvis finstrimlad vitkål eller något annat som du gillar.
Jag hatar koriander (bladen) så det kommer ni aldrig hitta i mina recept men gillar du det så har du i det i slutet på matlagningstiden.
Fick ett tips av en fd indisk restaurangägare om att fräsa spiskummin i lite olja och blanda ihop med yoghurt och gurka - raijta med en smak av spiskummin. Detta kommer jag definitivt testa när jag har kumminfrön hemma.

2 kommentarer:

  1. Alltså detta låter ljuvligt!! Lägger till på listan över rätter att prova!!

    SvaraRadera
  2. Det var beroendeframkallande gott! Åt resterna igår och kände att jag skulle lätt kunnat äta det flera dagar i rad. :)

    SvaraRadera