onsdag 26 december 2012

Hej då Julen!

Då har man klarat av en av de jobbigaste helgerna på året, ur matperspektivet - för alla som är sockerberoende och matmissbrukare. Vår lilla familj firade hemma hos min dotter och nej, jag tog inga foton på all maten och alla barnen det här året. Men jag måste ändå visa bland annat det fina köket som min dotter har, där hon dekorerat så fint på bordet och även klätt in sin ljuskrona i granbarr. Hon är en riktig liten "Ernst"!
Oliver fick dekorera våra ägg och eftersom jag inte gillar sikrom så ville jag ha tre egna, och fick så "fina" dillkvistar på äggen. Vi skrattar och flamsar väldigt mycket när vi gör något tillsammans, jag och mina ungar - det är sååå roligt!
Vi köpte inga julklappar i tusental utan bestämde redan förra  året att köpa en enda julklapp för en hundring som vi spelar ett spel om. Adam blev vinnaren och fick ett par I-phonehandskar, ett par tuffa handskar utan fingertoppar, en biobiljett och en kokbok. Det var lite extra bra eftersom han är det enda barnet i familjen. Det var också en strid om de lotter som köpts men tyvärr inga storvinster på dem.
Nu är det annandagen och jag känner att jag klarat mig bra från julmatsfrestelserna. Jag har hållt mig till mina regler, åt knäckebröd på julafton och två även igår men kände tydligt hur dåligt jag mådde av att frångå mina vanliga matvanor när jag gick till ICA igår för att fylla på lite i matförråden: Jag gick omkring och gäspade konstant och det kändes som jag hade en stor gråsten i magen -jag kände mig så tung och trött! Ett tydligt tecken på vad folk gillar att äta på julbordet märktes tydligt i affären igår: Prinskorven var slut! Ha ha!

Min slutsats av juldagarna är:
 Jag kommer återgå till mina vanor from idag, för jag mår för dåligt för att ens stå ut en enda dag till med denna trötthetskänsla, som också gjorde sig påmind i morse när jag vaknade efter klockan tio - sovit sedan klockan ett igårkväll.
Var jag så här trött, svullen och tung i kroppen jämt förut -innan LCHF?
Helt otroligt att man ens kan acceptera att må så där. Kommer definitivt hålla mig ännu striktare nästa jul, då blir det inga knäckebröd eller ens Julmust Light.
Det verkar som att man reagerar mer och mer på den kost som ligger utanför LCHF, ju längre man håller på. Det är något jag välkomnar faktiskt för är det något som ger effekt och motivation är att bli mer eller mindre sjuk av den kost man ska hålla sig ifrån.
Jag vet att jag inte gått upp i vikt över julen, däremot har jag en hel del vätska i kroppen som ska ut. Kommer bli ett himla spring på toa de närmaste dagarna!
Nyår bekymrar mig inte alls då jag inte har några direkta vanor/traditioner då. Vet inte ens om jag kommer sitta hemma ensam på nyårsafton. Har man stora barn och en liten umgängeskrets så blir det ofta en ganska ensam sista dag på året.

1 kommentar:

  1. Jag har också en massa vätska som ska ut och längtar efter vanlig lchf-mat. Har blivit lite för mycket av choklad och lax som det är socker i osv.

    SvaraRadera