lördag 15 december 2012

I lunchrummet

Nu har jag jobbat i veckorna tre på min nya arbetsplats och nej, jag kommer inte skriva om själva jobbet men däremot om maten på jobbet.
Nu, någon vecka innan jul så hamnar det både chokladaskar, lussebullar och pepparkakor i lunchrummet och jag KAN hantera det utan att känna jättesug efter det. Men visst är jag fruktansvärt medveten om vad det är som står där på bordet och som kollegorna glatt äter.
Jag är den "konstiga" på jobbet när det gäller mat men de vet också varför: sockerberoende, överviktig och gastric-bypass-opererad: Jag har anpassat min kost till detta för att klara av att leva utan sockerberoende, övervikt oc ha så bra kvalitét som möjligt på den kost jag får i mig.
Där sitter jag med mina lchf-luncher som hittils bestått av äggmjölkskaffe (kaffe, ett ätt, smör och kokosolja) och har tom köpt en extra mixer så jag slipper dra mixern fram och tillbaka mellan hem och jobb.
Andra veckan jag jobbade drabbades jag av någon mystisk magbakterie som slog ut mig helt under fem dagar, varav fyra fick spenderas hemma. Gick ner 1,5 kg och stod plötsligt på exakt 100 men ja, jag visste ju att det antagligen bara var tillfälligt men det var lite häftigt att se vågen peka just på dessa siffror.
När jag blev "frisk" igen så var jag hungrig så jag valde att äta även på jobbet och det blev micrad omlett, smör, avakado, majonäs och två små körsbärstomater. Den kombinationen är god men märkte också att jag var hungrigare än när jag enbart lever på min äggmjölkskaffe, så jag återgick till den igår. Jag håller mig piggare och mättare på att dricka äggmjölkskaffe. När jag kom hem igår från jobbet var jag inte ens hungrig men åt naturligtvis något; en äggröra på tre ägg, keso och lite grädde, majonäs och makrill. Supermätt.
Noterar också att de flesta av mina kollegor äter färdigmat; Findus microvågsvärmningsluncher, Sushi, Gatuköksmat och wraps av olika slag.
Min näsa säger varenda gång jag går in i lunchrummet: Suuuuurt!
Ja, det luktar inte gott! Det luktar inte MAT - det luktar bara surt.
Kollade lite på nätet vad det är i dessa lådor och här är ett typiskt exempel >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Det finns ett litet märke på lådan som säger:
"Bara mat, inget annat" och nyfiken som jag är så ville jag veta vad detta betyder:
Innehåll:
Ris: Kokt basmatiris. Kyckling: Kycklingfilé, rismjöl, kryddor, salt och socker. Grönsaker: Paprika, vattenkastanj och grön vitlök. Sås: Vatten, kokosmjölkpulver, paprika, lök, vispgrädde, tomatpuré, vegetabilisk olja, sojasås (vatten, sojabönor, vete, salt), chilipeppar, vitlök, salt, stärkelse, mjölkprotein, limebladsarom, kryddextrakt, svartpeppar och ättika. 
I denna rätt ingår 15 % rostad kyckling. En portion (380 g) ger dig 107 g grönsaker.

Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Så enligt Findus är kokosmjölkspulver, vegetabilisk olja (solros och raps), sojabönor, stärkelse, mjölkprotein, limebladsarom och kryddextrakt vanlig mat....
Att portionen enbart består av 15% kyckling gör i alla fall mig lite beklämd men visst - det tar ju bara 6 minuter att få den varm i micron, i plastförpackningen och är nyckelhålsmärkt!
Och ändå är det jag som är den konstiga i lunchrummet.. ha ha!

 Öppnar man kylskåpet på jobbet hittar man både bordsmargarin, lättyoghurt, mellanmjölk och så finns det en liten låda där jag har lagt mina grejer: en tub majonäs, ekologiska ägg, tomater och en bit brie låg det där tills igår. Nu är det tömt och nästa vecka lägger jag ner en ny låda eko-ägg. Grädden står i dörren, bredvid alla andra lätta mejeriprodukter...
Japp, det är jag som är den konstiga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar