söndag 20 januari 2013

Spenatpaj lchf

Vy från jobbet
Januari är nog årets kallaste månad, även här i Göteborg. Temperaturen har legat på ca - 5 -10 grader de sista dygnen. För en norrlänning är det rena värmeböljan men det känns rätt motigt att gå ut om man verkligen inte måste. Jag har ju ändå bott i självaste LappStockholm (Lycksele) i min ungdom och den enda effekten av det är att jag klär mig som om det är -30 grader ute, vilket i sin tur resulterar i att jag INTE fryser när jag är ute, snarare tvärtom. Men det är lättare att skala av sig lite kläder än tvärtom. Hatar att frysa!
Om en vecka får jag min första lön på 1,5 år och jag sitter och drömmer om vad jag ska köpa men verkligheten säger att jag bara kan göra två "extra" saker: Betala skulder och gå till tandläkaren - och klippa mig! Håret ser för hemskt ut!
Shoppa loss får jag göra när jag fyllt igen de hål som skapats under tiden som arbetslös.
Den här veckan gäller det att laga mat på det som redan finns i skåpen och köpa ytterst lite extra. I fredags drog Adam fram en påse frysta kycklinglår och för att de inte skulle bli dåliga slängde jag in dem i ugnen igår med lite tandoori masala och spiskummin. Vad skulle jag göra med dem, hade jag ingen aning. De går ju äta som de är med bara lite grönsaker till.
Sugen...på paj!
Utgick från  Åse Falkman Fredrikssons Grönkålspaj som jag gjorde i julas, då jag tyckte hennes pajbotten hittils är den bästa jag gjort:
Pajdeg:

3 dl mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl                                                        
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg

Dagens fyllning blev:
450 g fryst bladspenat
1 gul lök
4 vitlöksklyftor, finhackade
köttet från 2,5 kycklinglår
3 kabanosskorvar (små varianter)
ca 150 g riven ost
1 dl grovhackade valnötter
1 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
3 ägg
1 tsk salt, 1 krm peppar
chili efter smak 

Pajdeg
Mixa/blanda mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Låt vila i kylskåpet en halvtimme och tryck sedan ut i pajform eller springform eller mindre portionsformar och nagga botten med gaffel. Grädda skalet i 175 grader i cirka 8 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj gradantalet till 200 grader.

Fyllning
Förväll spenaten snabbt i lättsaltat vatten i 3-4 minuter. Låt spenaten rinna av i en stor sil, tryck gärna ut så mycket vätska du kan. Skala och hacka lök och vitlök. Stek lök, kryddor, spenat och korv i en stekpanna och tillsätt kycklingköttet i slutet, plus valnötterna. Fördela fyllningen i pajskalet och lägg över osten. Vispa ihop ägg och grädde och häll över.
Hacka grönkålen grovt och koka i lättsaltat vatten i 3-4 minuter. Låt rinna av i durkslag och krama ur vätskan. Skala löken och finhacka och stek sedan lök och grönkål i stekpanna. Krydda. Fördela i pajskalen, lägg riven ost över. Vispa ihop ägg, grädde och creme fraiche, salta och peppra och häll över fyllningen i pajskalen. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter.

Korv är inte optimalt men det var vad vi hade hemma. Hade nog föredragit rökt kött eller fisk ihop med spenaten. Det får bli nästa gång! 

Måste lägga ut en liten bild på min ständigt hungriga Isis som springer omkring mig och jamar konstant när jag är i köket. Hon är ALLTID hungrig, ett restminne från livet hon hade innan hon kom till mig, då hon svalt. Hon vägde 4 kg när jag köpte henne för 2,5 år sedan och nu väger hon 6,5 kg så det går inte någon större nöd på damen!  
På bilden "hjälper" hon till med att tranchera en lammstek som jag lagade på Trettondagen. 

2 kommentarer:

  1. Den pajen låter riktigt god. Den får jag prova.
    Vilken fin katt du har! Jag är väldigt svag för vita katter, har två här hemma.

    SvaraRadera
  2. Tack! Spenat är både gott och nyttigt. Isis är så söt med sina olika ögonfärger, vita päls och marsipannos! :)

    SvaraRadera