lördag 22 mars 2014

Fiskgryta med torskrygg och blomkål

Blev så sugen på fisk och just fisk är bra mat för oss som är gbp-opererade då det inte är så tungt. Jag skulle nog kunna äta fisk varje dag, för jag älskar det!
Har dessutom äntligen hittat en lagom stor stekgryta av porslin så jag slipper den förbenade teflonpannan jag använt. Nu finns det inget mer teflon i mitt kök!

Ingredienser:
Någon form av fisk:
Jag använde 6 fina bitar torskrygg som jag skar i 3 cm tjocka bitar.
En gul lök
Två stora vitlöksklyftor
Riven pepparrot
Ett blomkålshuvud eller en påse fryst blomkål. (Jag använder fryst i grytor)
Ev. lite strimlad spenat, färsk
Creme fraiche - jag använde en stor burk.
Salt, peppar och smör

Hacka och fräs lök, vitlök och spenat i smör.
Lägg i blomkålen, peppra och salta.
Blanda ner creme fraiche och pepparrot. Minst tre tsk, gärna mer.
Låt det koka i ca tio minuter.
Lägg ner fiskbitarna på toppen av grytans innehåll och sätt på ett lock.
Låt det puttra ihop tills blomkålen är mjuk.

Severa i djupa skålar och njut!

ps) Man kan välja grädde eller kokosgrädde också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar