fredag 7 mars 2014

Räktallrik a la fredagsmys

Många som inte äter tacos på fredagskvällarna väljer gärna räkor. Jag väljer gärna räkor också även om jag inte dissar tacos heller, fast utan själva tacobröden/-skalen.

Ingredienser för följande räk-fredagsmys-tallrik:
En burk handskalade räkor på Ica a la 74 kr. Går ju att köpa färska räkor och handskala själv också men ärligt - det tar lång tid och kostar mer än denna burk som innehåller så mycket att två personer kan bli mätta.
Kokta ekologiska ägg
Ekologisk sallad, vilken du gillar eller som du hittar. Jag hittade en kruksallad.
Ekologiska små plommontomater
Avokado
Vårlök
Gurka
Fetaost
Majonäs
Citronsaft


Grunda med att täcka tallriken med sallad, avokado, fetaost, lök, tomat och gurka. Skiva äggen och lägg dem över och klicka rikligt med majonnäs över äggen, salta gärna lite också. Lägg på rejält med räkor och droppa på citronsaft. 
Serveras gärna med ett torrt, vitt, eko-vin. 
Kan meddela att sonen åt upp en tredjedel av min tallrik även om hans (den i bakgrunden) var överfull. 
Naturligtvis väljer man själv vad man gillar att äta på räkmystallriken men jag kan säga att det här är ett otroligt gott alternativ när man saknar en räkmacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar