söndag 23 mars 2014

Föreläsning av Ralf Sundberg

Idag har jag varit och lyssnat på Ralf Sundberg, docent och författare till en bok som heter Forskningsfusket. Jag ramlade över honom i början på mitt bloggliv och addade honom så småningom på Facebook. Det har jag inte ångrat! Genom honom har jag lärt mig ett och annat, särskilt omkring just forskning och vem som ligger bakom många av de forskningsrapporter som är ungefär lika sanna som sagan om Rödluvan...
Han berättade om hur kemiindustrin och läkemedelsindustrin styr väldigt mycket av de kostråd och de så kallade sjukdomar vi har idag och varför. Jag tänker inte gå in på det här på min blogg för det finns en bok att läsa om det här med källhänvisningar och med tanke på att det finns flera miljoner forskningsartiklar så låter jag Ralf göra det jobbet och många andra pålästa forskare som vågar och kan tänka utanför boxen.
Men en sak fastnade lite mer än allt annat som han sa. Han började föreläsningen med att komma in på fett och kolesterol och den rädsla vi har för just det mättade fettet och han sa:
- Det är rätt konstigt att vi är rädda för något som vi själva är uppbyggda av...
Det slog mig direkt - ja, inte är vi besläktade med Olivträd, Rapsblommor och Solrosor! Nej, vi är uppbyggda precis som alla andra "köttdjur" - med fett, kött och blod och en himlans massa celler som gör att vi är just de vi är. När vi föds pumpar vi i våra barn bröstmjölken som består av just...mättat fett, kolesterol och massor med näring som kroppen behöver för en god start. Detta har vi bytt ut mot välling/mjölkersättning som är byggd på växtrikets näring...men vi är fortfarande "köttdjur"...
Vi har alltså lärt oss att det som vi själva består av och som vi behöver är farligt!
Sakta har ju fler och fler insett hur skevt och fel det här är men fortfarande är majoriteten av jordens befolkning fullt övertygade om att vi mår bäst av att äta sådant som inte är arteget i fettform och annat.

Många tycker att lchf:are är fanatiska och foliehattar men tänk efter en gång till - är det inte snarare tvärtom?
För mig är en foliehatt en person som tror på något som det inte finns någon logisk förklaring till ...i det här med fett behöver man inte ens vara särskilt påläst för att kunna se logiken bakom detta.
Man kan även läsa om just detta sedan många år tillbaka faktiskt, det är inge nyhet bland de som läser medicin, kemi och biologi. Länken är från Chalmers.
livsmedelsverket finns det en fin publikation om mättat fett och där står det var man kan finna detta fett:
Var finns mättat fett?
Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel
  • grädde, glass och bakverk
  • choklad
  • fet mjölk och fil
  • smör och matfettsbandningar baserade på smör
  • ost
  • fett kött och charkprodukter som korv och bacon
  • kokos- och palmolja.

De glömde en sak - det finns även naturligt i våra människokroppar och vi kan inte vara utan det!
Palmolja känns otäckt med tanke på hur mycket regnskogar och orangutanger som skövlas i framställningen av denna olja.
Det enda vegetabiliska fett som liknar det animaliska/mänskliga fettet är kokosoljan och det kan ju vara skönt att veta för de som inte kan äta mejerivaror och varför det funkar är ju för att det är det enda vegetabiliska fett (jämte palmoljan om man hittar krav/ekologisk odlad sådan) som påminner om vår egen art!
Artegen föda!
Äta det som kroppen behöver och som den är designad att äta.
Kemikalieindustrin fann att man kunde utvinna färger ur olja och även använda detta till mediciner, visst låter det gott?

Det har myntats ett uttryck inom lchf-kretsar: "Man blir inte fet av fett, lika lite som man blir grön av grönsaker" och jag känner att jag vill lägga till att man blir inte fet av fett men däremot av socker, högt blodsocker kom får bukspottkörteln att producera insulin vilket i sin tur producerar det som idag kallas fettlever, förstadiet till Diabetes 2. Kroppen reagerar på att vi får i oss något som inte är bra och kroppen reagerar.
Den dagen jag möter en läkare som frågar mig VARFÖR jag har en krämpa istället för att kolla vilken medicin han/hon kan skriva ut, då har vi kommit dit vi ska...men det är nog en bit kvar till det!
Idag är våra läkare läkemedelsförsäljare, inte botare av sjukdomar. De är inte ett skit intresserade av varför du är sjuk, bara hur många mediciner de kan skriva ut till dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar